رویداد پژوهشی دامغان نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ  در دانشگاه دامغان برگزار شد.

رویداد پژوهشی دامغان نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ در دانشگاه دامغان با حضور صاحب نظران حوزه‌های باستان شناسی، معماری و مرمت، اسطوره‌شناسی، پژوهش هنر و تاریخ و مردم تاریخ دوست دامغانی، پژوهشگران، معماران و نویسندگان کتب و مقالات علمی و تاریخی همچون:دکتر حامد کاظم زاده(پژوهشگر تاریخ)، دکتر کوروش روستایی(باستان شناس)،دکتر سید امیر منصوری(معمار)، بانو مرجان حاجی رحیمی خبرنگار، دکتر آناهیتا شاهرخی(باستان شناس)، دکتر شادی گنجی(باستان شناس)، دکتر حامد وحدتی نسب(باستان شناس)، بانو شمیم ولیان(پژوهشگر تاریخ هنر و اسطوره)،دکتر جواد آقاجانی(پژوهش هنر)،مهندس فرامرز پارسی(معمار)،دکتر  جواد اقا جانی(پژوهش هنر)، دکتر علیرضا علینقی(زمین شناس) دکتر کاوه منصوری(معمار)، دکتر مرتضی نیک فطرت(معمار) به همراه  استاد رحمت الله نجاتی، استاد احسان امیرعبدالهیان و … ، در روزهای سی‌ام و سی ‌و‌ یکم اردی‌بهشت 1401 با استقبال صاحب نظران و پژوهشگران دامغان، استان و کشور به همراه مردم تاریخ دوست و حامی حفظ و حراست از تاریخ مادی و معنوی ایران و دامغان برگزار شد.

رویداد پژوهشی دامغان نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ توسط خانه تسنیم دامغان و با همکاری و راهبری اداره میراث فرهنگی دامغان، شهرداری، شورای اسلامی دامغان، دانشگاه دامغان و سایر نهادهای شهرستان، استان و کشور در حالی برگزار شد که توانست الگوها و استاندارهای یک همایش ملی را رعایت و به اهداف تعیین شده دست بیابد.

رویداد پژوهشی دامغان نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ با ارائه‌های موضوع محور در حوزه‌های باستان‌شناسی، معماری و مرمت، اسطوره‌شناسی، پژوهش هنر و تاریخ، توسط باستان شناسان، معماران و اساتید دانشگاه، فرصت مطالعاتی و پژوهشی مناسبی را پیش روی دانشجویان، محققان و پژوهشگران معماری، باستان شناسی، تاریخ و هنر ایجاد کرد.

ارائه آخرین دیدگاه‌ها رهیافت‌ها، مطالعات و نگرش‌ها و تبادل نظر استاید و گفت‌و‌گوی هدفمند پیرامون رویداد و اهدافش از نقاط قوت همایش مزبور بود.

پرداختن به تپه حصار به عنوان یکی از آثار ملی که دارای شهرت جهانی نیز هست در ارائه‌های مختلف من جمله ارائه دکتر کوروش روستایی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی میراث فرهنگی کشور با موضوع تاریخچه کاوش‌های تپه حصار و همچنین پژوهش‌های جدید در شهر قومس یک اولویت پژوهشی و خبری برای برگزار‌کنندگان رویداد مزبور بود.

از این رو با توجه به جوانب موضوعاتی که به نحوی به تپه حصار، موقعیت، عواملی که در تخریب این اثر تاریخی سهم داشته و همچنین افرادی که با ماجرای تپه حصار و گذراندن ریل دوم راه آهن از دل سایت و منطقه باستانی بیشتر پرداخته شد.

 

دکتر اسماعیل یغمایی باستان شناس و سرپرست و مدیر کاوش در بسیاری از مناطق ایران من جمله:

-کوه بی‌ بی شهربانویِ ری؛

-تپه هگمتانه‌یِ همدان،

-تپه ماسورِ خرم‌آباد،

-قلعه‌یِ سمنان،

-تپه قبرستانِ کلاک-کرج

-محوطه‌یِ هفت‌تپه،

-مهرکده‌ و آتشکده‌ی محمدآباد،

-تل‌ِ خندقِ دشتستان،

-تل همایونِ بهبهان،

-دژ پرتغالی‌ها/ جزیره‌ی قشم

و تپه حصارِ دامغان،

یکی از افرادی است که شغل، موقعیت و امکانات خود را بر سر شفاف‌سازی و ایستادگی در مقابل اجرایی شدن پروژه ریل‌گذاری دوم از منطقه باستانی تپه حصار از دست داد.

کمیته میراث فرهنگی خانه تسنیم، چهل و پنج روزِ پر کار و فشرده را به همراه تیم حرفه‌ای در حوزه‌های تولید محتوا، ارائه، تصویر‌سازی، گرافیک، عکس و رسانه را راهبری کرد و نتیجتا به اهداف از پیش تعیین‌شده نائل آمد.

یکی از اهداف رویداد، تجلیل و تقدیر از استاد یغمایی بود که در شامگاه سی و یکم اردی بهشت ماه 1401 توسط نمایندگانی از جامعه فرهنگی، هنری و تاریخی دامغان در منزل شخصی ایشان در تهران صورت گرفت.

استاد خسرو شهابی(نویسنده ادیب و شاعر کشور) دکتر حسن ذوالفقاری( استاد دانشگاه، پژوهشگر حوزه ادبیات و فرهنگ، نویسنده و چهره نام‌آور فرهنگی) و دکتر مسلم نادعلی‌زاده(نویسنده، پژوهشگر حوزه هنرهای نمایشی، تعزیه و شبیه خوانی) به نمایندگی از جامعه فرهنگی، هنری و ادبی دامغان به همراه رضا هوشمند، محمد حقیری(فرزند شهید والا مقام حاج ابراهیم حقیری از جانبازان جنگ تحمیلی) و سروش هوشمند به نمایندگی از خانه تسنیم دامغان، با حضور در منزل استاد یغمایی در تهران و برقراری ارتباط تصویری مستقیم با محل همایش، با گفت و گو با دکتر یغمایی، شرکت کنندگان و مخاطبان را با تپه حصار، اهمیت و موقعیت و همچنین تخریب‌هایی که عبور قطار از دل این تمدن هزاران ساله داشته و دارد آشنا کردند.

 

 

رونمایی از شمایل طلایی شاخ قوچ تپه حصار

مراسم اختتامیه رویداد دو روزه دامغان نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ در دانشگاه دامغان با رونمایی از شمایل طلایی شاخ قوچ تپه حصار پی گرفته شد.

 

رویداد پژوهشی دامغان نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ به اعتقاد میهمانان، کارشناسان و شرکت‌کنندگان با رعایت استاندارهای یک رویداد پژوهشی در نوع خود منحصر به فرد و شایسته بود.

این همایش در عین حال که به اهداف از پیش تعیین شده دست یافت، توانست برندسازی مناسبی در حوزه برگزاری همایش پژوهی و قواعد و ضوابط آن در شهر دامغان ارائه دهد.

امید است تجربه برگزاری رویداد اخیر در کنار همایش‌های موفق همچون گل‌غلتان امیریه، مهرواره شاهنامه خوانی کودکان و نوجوانان، جشنواره پسته شهرستان دامغان، جشنواره شیر دوشان دیباج و جشنواره‌های مختلفی که در حوزه‌های ادبی، هنری، صنعتی، ورزشی و … قابلیت و ظرفیت اجرا دارند به یک پویش و هم‌اندیشی شهری و کشوری بینجامد تا در مناسب‌های دیگر و رویدادهای آتی بتوانیم با برخورداری از حداکثر توان و حمایت برگزار‌کنندگان به استانداردی مطلوب‌تر برسیم.

یکی دیگر از مواردی که همایش‌ها و کنفرانس‌ها را در سطح ایده‌آل نگه می‌دارد حمایت‌های مادی و معنوی است.

اسپانسرها و حامیان رویداد دامغان نامی گمشده در هزاره‌های تاریخ در دو بخش:

  1. حامیانی که مخاطبشان اداره میراث فرهنگی و فعالیت‌های میراثی این اداره و نهاد دولتی بودند:

-مجموعه رستوران منادیان دوستی چشمه علی
– اقامتگاه بوم گردی ناصر اشگر
_ رستوران اکبر جوجه

  1. حامیانی که مخاطبشان خانه تسنیم و فعالیت‌های فرهنگی و میراثی این تشکل مردمی بوده است:

-شرکت سد راه ابنیه آقای مهندس رضایی
-شرکت سامان تجهیز البرز آقای مهندس امینی
-فروشگاه اینترنتی فیدوبی آقای مهندس طباطبایی
-کارخانه کک پزی و زغالشویی گرمازا آقایان علی برز
-خانه بوم گردی عمارت گلشا
-آموزشگاه کومش نمایندگی گاج
-فروشگاه تاسیسات هوداد صنعت
-استادیو طراحی نیما صفری و همکاران
-داروخانه شبانه روزی دکتر رضایی

فروشگاه
نوار کناری
0 لیست علاقمندی
0 مورد سبد خرید
حساب کاربری من