اشاره :

امتيازي است که از سيستم Page-Rank دريافت مي‌شود يکي از اصلي‌ترين شاخص‌هاي در نظر گرفته شده براي ارزش سایت است.

و همان‌طور که می‌دانید، هدف اصلي هر سایت در اين راستا كسب امتياز بيشتر است.

 

توضیح بیشتر: پروژه Page Rank در سال 1995 توسط لري پيج در دانشگاه استنفورد آغاز شد و به همين دليل نام «امتيازدهي پيج» را يافت. امتياز اين سيستم در اختيار دانشگاه استنفورد است، اما شرکت گوگل که سه سال بعد توسط لري پيج و سرگي برين تاسيس شد، اجازه اختصاصي استفاده از آن را دارد. اين سيستم با روش‌هاي پيچيده رياضي، امتيازي از صفر تا 10 را به سایت‌هاي اينترنتي مي‌دهد. خود گوگل امتياز 10 را دارد و هر صفحه جديد و نو امتياز صفر مي‌گيرد. اين روش امتيازدهي را مي‌توان روي هر گراف جهت‌داري اعمال کرد. در دنياي وب، هر سایت را مي‌توان يک گره گراف در نظر گرفت و اگر آن سایت به سایت ديگري لينک داده شود، مي‌شود يالي را از سایت اول به سایت دوم رسم کرد.)

یکی از راه‌های پر بیننده شدن سایت سپردن آن به پشتیبان است و البته که یک روش زود بازده و تا حدودی مطمئن است و ناگفته نماند که هزینه بر است.

روش دیگر بهره‌مندی از راهکارهایی است که در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

نکته قابل توجه اینکه شرکت‌های پشتیبانی با بهره مندی از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و دانش کارشناسان خود در مدت زمان کمتری سایت شما را در رتبه و موقعیت صفحه اول قرار خواهند داد و روش‌هایی که بناست به آن بپردازیم و بدون هزینه است، زمان بر است.

  1. سایت خود را از بابت محتوا، عکس و خبر و یاداشت های مرتبط و … کامل نگه دارید.
  2. تا جایی که ممکن است به روز باشید و مطالب سایت را آپ نگه دارید.
  3. با سایت‌ها یا وبلاگ‌های پر بیننده تبادل لینک داشته باشید.
  4. با ورود به انجمن‌ها و فروم‌هایی که مربوط به سایتتان می‌شود نظر بدهید تا به پرسش‌ها جواب بدهند و بجای امضا نشانی سایتتان را بدهید.
  5. سایتتان را برای seo بهینه کنید.
  6. از کلمات کلیدی در متا تگ‌ها استفاده کنید در دیده شدن و بالا آمدن سایت کمک کننده است.
  7. ، بسته به مطلب و نوع فعالیت سایت‌تان می‌توانید از لینکندونی‌های پر‌بیننده استفاده کنید.

8.افزایش ترافیک بیشتر برای وب سایت شما باعث افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو می‌شود.

افزایش امتیاز سایت در گوگل

 

– وب سایت خود را همه روزه بروزرسانی کنید و اطلاعات مورد نیاز برای مخاطبان خود را در آن قرار دهید. وب سایت شما باید اطلاعات با ارزش ارائه کند تا بازدید کنندگان مجدد به وب سایت شما بیایند.

– با ارائه مقالات بصورت سریالی و یا قراردادن جایزه در وب سایت خود بازدیدکنندگان را وادار کنید تا دوباره به وب سایت شما مراجعه کنند.
-راهی بیابید که پست الکترونیک مخاطبان را جمع آوری کنید مثلاً نظر سنجی راجع به محصول و یا خدمات جدید شما از بازدیدکنندگان بخواهید وب سایت شما را به دوستان خود معرفی کنند. دلیلی برای اینکار در وب سایت خود بگذارید.

روش‌های دیگر

۱.بررسی اختصاصی موتورهای جستجو‌گر عمده
۲.بررسی اختصاصی دایرکتوری‌های عمده
۳.روش انتخاب واژه‌های کلیدی در رتبه گوگل
۴.بهینه سازی سایت‌های فریم با استفاده از تکنیک‌های جاوا اسکریپ

زماني که گوگل سيستم امتيازدهي پيج را معرفي کرد، يکي از اهداف اصلي وب‌سایت‌ها اين بود که امتياز بالاتري کسب کنند، تا جايي كه امروزه وب‌سایت‌ها از هر راه و ترفندي استفاده مي‌كنند تا امتياز خود را بالا ببرند، بدون اطلاع از اينكه الگوريتم‌هاي گوگل به نحو ديگري عمل مي‌کنند. امتيازدهي گوگل، معمولاً هر دو ماه يك بار به‌روز مي‌شود. امتياز هر سایت بعد از هر بار به‌روزرساني ممکن است بيشتر شود، ثابت بماند يا اينکه حتي کاهش يابد. بالا بردن امتياز صفحه نيز خود خلاقيت وبي مي‌خواهد.

امتياز صفحه سایت خود را چگونه بالا ببريم؟
امتياز صفحه بر اساس الگوريتم‌ها و عواملي است كه با داشتن هر يك از اين ويژگي‌ها و مشخصات، سایت يا وبلاگ مورد نظر يك قدم به دريافت امتياز نزديك‌تر مي‌شود.

ساخت جداول XML
جداول قابل توسعه‌ XML اصلي‌ترين قسمت و در واقع اولين قدم براي شرو‌ع كار است. اگر اين جداول را روي سایت خود گذاشته باشيد، گوگل قادر مي‌شود به راحتي از متون و مطالب سایت شما باخبر شده و آن‌ها را در موتور خود فهرست‌نويسي كند. ساخت اين جداول در سيستم‌هاي مديريت محتوا، نظير وردپرس (که در شماره قبل آن را توضيح داديم) با نصب افزونه‌هاي مربوطه به طور خودكار امکان‌پذير است. نحوه‌ ساخت اين جداول به صورت كلي به اين ترتيب است:
ـ اگر از صفحات استاتيك (ثابت) استفاده مي‌كنيد، به پايگاه:  xml-sitemaps.com

رفته و با وارد كردن اطلاعات مورد نياز، در انتها جدول خود را دانلود و در سرور يا هاست خود آپلود کنيد. توجه داشته باشيد بعد از هر بار تغيير در صفحات و كم و زياد كردن آن‌ها، بايد جداول را از نو بسازيد.
اگر از سيستم‌هاي مديريت محتوا نظير وردپرس بهره مي‌گيريد، به دنبال افزونه‌ مورد نياز باشيد. براي مثال در وردپرس، با نصب پلاگين قدرتمند XML Sitemap Generator  قادر خواهيد بود جدول XML را به راحتي بسازيد. براي اين کار کافي است در افزونه تنظيمات ذيل را انجام دهيد:
• تعيين اولويت صفحات، مطالب، موضوعات و … براي فهرست‌نويسي توسط ربات گوگل
• مجزا كردن بعضي از موضوعات و مطالب براي آنکه در هنگام ساخت جداول لحاظ نشوند
• تعيين نام فايل جدول، به عنوان مثال: sitemap.xml
اين افزونه را مي‌توانيد از آدرس زير دريافت کنيد:

https://wordpress.org/extend/plugins/google-sitemap-generator
بعد از ساخت جدول، اكنون لازم است آدرس فايل xml را كه در هاست آپلود كرده‌ايد، به گوگل معرفي کنيد. اگر از افزونه مذکور استفاده کرده باشيد، با هر بار ارسال مطلب، ساخت موضوع، ثبت تگ براي مطالب و يا ديگر موارد، فايل XML به صورت خودكار به روز مي‌شود.
اکنون به قسمت مديريت ابزار گوگل به آدرس زير برويد:

www.google.com/webmasters/tools
در اين جا اگر حساب کاربري گوگل داريد،‌ آن را به همراه رمز عبور وارد کنيد. در غير اين صورت با انتخاب Create An Account Now يك حساب كاربري بسازيد و با آن وارد شويد.
بعد از ورود، آدرس سایت خود را وارد کرده و Add Site را بزنيد. حالا گوگل از شما مي‌خواهد که سایت‌تان را بررسي کرده و ايرادات و اشکالات احتمالي را به شما بگويد. در اين جا مي‌توان براي اين کار گزينه Verify Your Site‌را انتخاب كرد .

در صفحه جديد، براي ثبت سایت مورد نظر مي‌توانيد يکي از دو گزينه زير را انتخاب کنيد:

Add a Meta Tag
Upload an HTML File

در حالت اول، سامانه گوگل يک متاتگ به شما مي‌دهد تا آن را در صفحه اصلي سایت (index.html) درج كنيد و در حالت دوم مي‌توانيد با ارسال يك فايل HTML به كار خود پايان دهيد.

معمولاً اضافه كردن متاتگ در صفحات اصلي سایت‌هاي Dynamic نظير CMSها، باعث ايجاد مشكلاتي در قالب مي‌شود. در نتيجه بهترين گزينه‌ ممكن، دومي، يا همان انتخاب ذخيره فايل در هاست است. با انتخاب گزينه دوم، نام فايلي به شما نشان داده مي شود. کاربر بايد يک فايل با همين نام ساخته و آن را در سایت خود آپلود کند.

براي مثال اگر گوگل از شما خواست فايلي با نام filename.html بسازيد، آن را ساخته و در آدرس زير قرار دهيد:

www.yourname.com/filename.html

پس از اين كار بايد آدرس فايل XML را به گوگل معرفي کنيد. براي اين كار بايد از بالا ـ سمت چپ صفحه، گزينه Dashboard را انتخاب کنيد تا به صفحه اصلي بازگرديد و جلوي نام سایت مورد نظر، گزينه‌ Add را از ستون Sitemap برگزينيد. در صفحه جديد، در كادر داده شده مقابل نام سایت، نام فايل ساخته شده xml را وارد كرده و
Submit Sitemap را کليک کنيد. در حالت پيش‌فرض، اين نام sitemap.xml است.

جستجوی مطالب سایت

به نکته‌ای که باید توجه شود:

تبليغات، عامل اصلي كاهش امتياز
بسياري از كاربران و مديران سایت‌ها و وبلاگ‌ها در همان ابتداي كار، شروع به درج تبليغات متعدد در بخش‌هاي مختلف صفحه اصلي سایت مي‌كنند،‌ آن هم در حالي که نه بازديد خوبي دارند و نه از امتيازدهي باخبرند. در واقع سيستم‌هاي تبليغاتي كليكي كه به تازگي رواج پيدا كرده‌اند، براي سایت‌هاي نوپا يك مشکل اساسي به شمار مي‌روند. تبليغات و درج باكس‌هاي تبليغاتي نظير IFrame نه تنها باعث كند شدن سرعت بارگذاري مي‌شوند، بلکه از امتياز وب‌سایت نيز مي‌كاهند و يا مانع از آن مي‌شوند که امتياز سایت از حدي بالاتر رود. امتياز بالاي گوگل به سایت‌هايي مي‌رسد كه در درجه‌ اول تبليغاتي نباشند، حتي اگر بازديد بالايي داشته باشند. براي مثال مي‌توانيد به سيستم‌هاي تبادل لينك و بنر (Link & Banner Exchanging) نگاهي بيندازيد که با وجود بازديد چند هزار نفري، حداقل امتياز را در اختيار دارند.
نکته: IFrame مخفف لغت Inline Frame، تابعي HTML است كه قادر به نمايش يك صفحه ديگر در كنار صفحه اصلي در قالب و اندازه‌هاي متفاوت است.

استفاده از زبان زنده دنيا، انگليسي
امروزه با يك جستجوي ساده موضوعي به زبان انگليسي، به راحتي مي‌توانيم معتبرترين و به‌روزترين مطالب را در نتايج جستجو بيابيم. حال آنكه ممكن است با جستجوي همان موضوع به زبان فارسي، بنا به دايره‌ محدودتر مطالب و گسترده نبودن آن نسبت به زبان انگليسي و كم بودن منابع معتبر قابل دسترس، به نتيجه‌اي نرسيم. اگر ‌سایتي فارسي داريد، مي‌توانيد متن مطلب خود را به دو زبان فارسي و انگليسي بنويسيد. متن فارسي خود را مانند هميشه به سایت بفرستيد و اگر به نگارش متن انگليسي مسلط نيستيد، توضيحي مختصر از همان موضوع را از سایت‌هاي انگليسي‌ زبان در متن خود قرار دهيد. توجه داشته باشيد متن انگليسي بيشتر از 160 كاراكتر نباشد. همچنين در وردپرس مي‌توانيد از افزونه‌
All in One SEO Pack نيز استفاده كنيد.

نوع قالب، يك عامل مهم است
فرض كنيد كاربری هستيد که قصد بازديد از سایتي اينترنتي را دارد، پس نشانی سایت مورد نظر را در كادر مربوطه وارد مي‌كنيد و منتظر مي‌مانيد. بعد از گذشت چند دقيقه، هنوز قالب سایت از نظر گرافيكي كامل بارگذاري نشده است. به همين دليل صفحه مربوطه را خواهيد بست و بعيد است بار ديگر به آن رجوع کنيد. تجربه نشان داده قالب‌هاي گرافيکي سنگين، از امتياز مي‌کاهند. البته انتخاب قالب و طرح گرافيكي وب‌سایت عاملي است که به طور غير مستقيم در امتياز صفحه تاثير مي‌گذارد. اگر قالب سبک باشد، كاربران مدت زمان كمتري براي بارگذاري سپري كرده و در نتيجه صفحات بيشتري بازديد مي‌كنند و در آينده نيز باز هم به سایت آن سر مي‌زنند و بدين ترتيب ميانگين بازديد كاربران از سایت مذکور افزايش مي‌يابد. براي گرفتن نتيجه مطلوب مي‌توانيد از يك قالب سبك‌تر استفاده كنيد و عناصر گرافيکي آن را کاهش دهيد. در واقع قالب را بايد طوري انتخاب كنيد كه در عين زيبايي ساده باشد، و سنگين نباشد. براي مثال استفاده از header فلش در قالب يا انتخاب فرمت‌هاي bmp و png براي آيكون‌هاي پوسته‌ وب‌سایت، سرعت بارگذاري را به طور محسوسي كاهش مي‌دهد.

نوع فونت
سعي كنيد نوع فونت انتخابي، يك فونت فراگير و خبري باشد. اصولاً برترين فونت نزد وب‌سایت‌ها، فونت Tahoma با سايز 8 و 9 است. نوع رنگ‌بندي فونت‌ها در متون (براي مثال قرمز كردن عناوين مهم و دسته‌ اول) مخاطب را بيشتر جذب مي‌کند.

فرمت تصاوير
اگر عادت به ارسال تصاوير همراه متون داريد، سعي کنيد آن‌ها را در فرمت‌هاي jpg و gif (ساده، نه متحرك) بفرستيد. حجم تصوير با اين فرمت‌ها کاهش مي‌يابد و در نتيجه سريع‌تر بارگذاري مي‌شود. البته در فرآيند تبديل، احتمال افت کيفيت نيز وجود دارد. براي اين کار مي‌توان از نرم‌افزار Photoshop و گزينه Save for Web Page استفاده کرد تا هم حجم تصاوير کاهش يابد و هم کيفيت آن‌ها افت محسوسي نداشته باشد. با اين کار بارگذاري صفحات سريع‌تر انجام خواهد شد.

تبادل لينك
با سایت‌هايي تبادل لينك كنيد كه امتياز صفحه‌اي مساوي و يا بيشتر از سایت شما داشته باشند. البته سایت‌هاي با امتياز بالا هم براي خود شرايطي دارند كه در صورت واجد شرايط بودن سایت شما، با آن تبادل لينك انجام مي‌دهند. سعي كنيد ستوني در نوار كناري سایت خود ايجاد كرده و در آن با ديگر پايگاه‌ها تبادل لينك كنيد، در اين صورت امتياز صفحات آن‌ها با امتياز صفحه شما به اصطلاح Share (تقسيم) مي‌شود و بهره‌اي مضاعف خواهيد برد. توجه داشته باشيد كه تبادل لينك همانطور كه از نامش پيداست، بايد دو طرفه باشد نه يك‌ طرفه، و اگر ‌سایتي تبادل لينك يك طرفه انجام دهد، هيچ سودي نخواهد برد.
حتي بعد از تبادل لينك، هر چند وقت ليست خود را بررسي كنيد و در صورت حذف لينك شما از وب‌سایت مقابل و يا اشكال در برقراري ارتباط با آن، لينك مربوطه را حذف كنيد. چرا كه در حالت اول شما سودي نمي‌بريد و در حالت دوم چون به آدرسي كه به صفحه «Not Found» منتهي مي‌شود، لينك داده‌ايد، اين لينك به منزله يك آدرس نامعتبر در فهرست گوگل قرار گرفته و از امتياز سایت شما کاسته مي‌شود.
به‌روز باشيد
موتورهاي جستجو و ربات گوگل به مطالب جديد بسيار اهميت مي‌دهند. پس حداقل روزي يك مطلب به سایت ارسال كنيد. سعي كنيد مطلب تكراري نباشد و يا از سایت‌ها و وبلاگ‌هاي ديگر کپي‌برداري نشده باشد، چرا که اين مطالب براي گوگل جديد نيستند. در حقيقت سایت‌هايي که مطالب را کپي مي‌کنند، از ديد گوگل ارزش چنداني ندارند، بلکه آن‌ها بايد مطلب توليد کنند و خود منبع باشند. به‌روزرساني سایت با مطالب دست اول و زيبا، شما را جزو سایت‌هايي قرار مي‌دهد كه بازديدكنندگان بسيار و ثابت دارند.

برقراري ارتباط بين مطالب
فرض کنيد يك ‌سایت نرم‌افزاري داريد و در هفته پست‌هاي مختلفي ارسال مي‌كنيد. ممكن است نسخه جديد نرم‌افزاري منتشر شده باشد که نسخه قبلي آن را ماه قبل معرفي کرده‌ايد. سعي کنيد لينکي از مطلب جديدي که نوشته‌ايد، در مطلب قديمي ارايه دهيد، به ويژه اگر متن اوليه از محبوبيت بالايي برخوردار باشد. همين‌طور در متن مطلب جديد خود نيز براي مطالب قديمي مرتبط پيوند ارايه دهيد. با اين كار امتياز صفحه خود را ميان برگه‌هاي گوناگون سایت تقسيم مي‌كنيد. شايد فكر كنيد لينك مطالب به هم در صورت زياد بودن موضوعات، كاري دشوار است، اما افزونه‌ها اينجا هم به کمک شما مي‌آيند. اگر از وردپرس استفاده مي‌كنيد، افزونه قدرتمند

Yet Another Related Post

راه حلي عالي براي شماست. كارهايي كه توسط اين افزونه (حتي به صورت خودکار) مي‌توان انجام داد، در يك نگاه به شرح زير است:
• نمايش لينك مطالب مرتبط در زير هر متن با توجه به نوع برچسب‌ها و تگ‌هاي مطالب
• قابليت نمايش پست‌هاي خاص به عنوان مطالب مرتبط با توجه به نوع موضوعات
• نمايش جمله‌اي مختصر از پست مرتبط در جلوي لينك آن
• تعيين بيشترين مقدار نمايش لينك‌ها

اين افزونه را مي‌توانيد از آدرس زير دريافت کنيد:

https://wordpress.org/extend/plugins/yet-another-related-posts-plugin
هيچ مطلبي را حذف نکنيد
وقتي مطلبي منتشر مي‌كنيد، در كمترين زمان ممكن اين مطلب در موتورهاي جستجو فهرست مي‌شود. حال اگر اين مطلب حذف شود، در اين صورت Back Link  شما نامعتبر خواهد بود. بيشترين ضرري كه يك وب‌سایت در امتياز صفحه مي‌بيند، از بابت همين موضوع است. براي مثال ممكن است ديتابيس سایت از بين رفته باشد و يا براي سرور مشكلي پيش آمده باشد، در اين صورت لينك‌هاي بازگشتي يا همان Back Link براي سایت شما اعتباري نخواهند داشت كه اين امر در كاهش امتياز صفحه سایت عاملي مهم به شمار مي‌رود.

بررسي و مطالعه لينك‌ها
معمولاً لينك‌هايي در مطالب خود به سایت‌هاي ديگر مي‌دهيد که ممکن است بعدها آن مطالب از روي آن سایت‌ها حذف شوند، بنابراين لينک‌هاي مطالب سایت شما به جايي منتهي نخواهند شد. گوگل هم آن قدر با هوش نيست که بداند اين لينك قبلاً سالم بوده و بعدها بدون اينکه ما تقصيري داشته باشيم، دچار مشكل شده است. در اين حالت، بهترين راه حل بررسي لينك‌هايي است که در مطالب مختلف داده‌ايم. البته براي اين کار هم افزونه‌هاي متعددي وجود دارد.
افزونه‌ Broken Link Checker، ابزاري عالي براي يافتن اين گونه لينك‌هاست. تنها كافي‌ست آن را نصب و فعال کنيد تا از اين پس به صورت خودكار تمامي لينك‌هاي مختلف وب‌سایت شما را بررسي كرده و در صورت وجود مشكل آن‌ها را به صورت اخطار در پيش‌خوان وردپرس نمايش ‌دهد. شما مي‌توانيد مستقيماً در قسمت مديريت اين افزونه، لينك‌هاي سایت را حذف و يا تغيير دهيد. براي دريافت افزونه مذکور، به آدرس زير مراجعه کنيد:

https://wordpress.org/extend/plugins/broken-link-checker
با تمامي تفاسير، به هر حال در بين تمامي راه‌کارهاي گفته شده، حق انتخاب با شماست. حتي با ايجاد راه‌كار‌هاي بهتر قادر خواهيد بود بيشترين بازده را در كمترين زمان ببريد. مديريت سایت كار آساني است اما پيشرفت و ارتقاي سایت به اين سادگي‌ها نيست.

SEO  و نقش مهم  آن در امتياز صفحه
SEO مخفف Search Engine Optimization و به مفهوم بهينه‌سازي در موتورهاي جستجو، از سال 1990 رواج پيدا كرد. اين قابليت در واقع يك رقابت است، رقابتي ميان بهره‌گيري عادي از امتياز صفحه و رسيدن به امتيازي بالا در مدت زمان بسيار اندک. با اين قابليت كه توسط بعضي از شركت‌ها در اختيار شما قرار داده مي‌شود، وب‌سایت شما در بيش از 3000 موتور جستجو ثبت شده، فايل‌هاي قرار گرفته در سایت شما از نظر نوع كدها نظير HTML بهينه‌سازي شده، متاتگ‌ها به صورت جداگانه تنظيم خواهند شد و مقداري اعتبار Adwords گوگل در اختيار شما قرار مي‌گيرد، تا در گوگل تبليغات خود را نيز انجام دهيد. البته کل SEO به اين چند مورد ختم نمي‌شود اما مهم‌ترين عوامل موضوع همين‌ها هستند. به همين ترتيب بازديد و ترافيك سایت نيز چندين برابر خواهد شد. رقابت SEO كه به SEO Competition معروف است، 4 ماه طول مي‌كشد اما بعد از آن ديگر همه چيز به شما وابسته است. در حقيقت SEO يك جهش و گامي بزرگ است كه در ابتدا براي شما برداشته مي‌شود.

گوگل را دور نزنید
البته شما مي‌توانيد با ترفندهايي خاص، ظرف دو ماه امتياز 10 را براي سایت خود کسب كنيد. اما به هر حال اين کارها تقلب محض است. گوگل در ماه‌هاي بعد به تنبيه اين گونه سایت‌ها پرداخته و با صفر كردن امتيازشان، تا مدتي طولاني هيچ امتيازي به آن‌ها نمي‌دهد. در واقع اين مهم است كه گوگل را گول نزنيد.

فروشگاه
نوار کناری
0 لیست علاقمندی
0 مورد سبد خرید
حساب کاربری من