مقالات مشق شب

با نمادها آشنا شویم / گل شمعدانی (Pelargo) نماد چیست؟

با نمادها آشنا شویم

گل شمعدانی (Pelargo)نماد چیست؟

نویسنده: شکرالهی

 

انواع گل شمعدانی

شمعدانی معمولی

شمعدانی معمولی جزء بادوام‌ترین گونه‌های گل شمعدانی است که در اکثر منازل از آن استفاده می‌شود و گل‌هایی قرمز تا صورتی رنگ دارد. برگ‌های شمعدانی معمولی سبز تیره با بریدگی های ظریف است، برگ‌های آن دایره‌ای شکل به رنگ سبز تیره است که حلقه‌ای تیره رنگ به رنگ ارغوانی تا قهوه‌ای بر روی خود دارد. برگ‌ها مخملی هستند و کرک‌های ریزی بروی سطح خود دارند.

شمعدانی اژدر

برگ‌های شمعدانی اژدر نسبت به شمعدانی معمولی دارای چین خوردگی‌های بیشتری است. برگ‌های آن کشیده‌تر و متمایل به سمت بالا است. رنگ گل‌های آن ترکیبی از سفید، قرمز و صورتی است. گل‌های نسبتا درشت‌تری دارد و فرم ظاهری آن‌ها چتری شکل است.

 

شمعدانی اژدر

شمعدانی عطری

شمعدانی عطری از لحاظ ظاهری، گل‌های ریزتری نسبت به شمعدانی معمولی دارد و مدت زمان کمتری روی ساقه باقی می‌ماند. عطر گل و برگ‌های این نوع از شمعدانی بسیار زیاد است و در هر فضایی که قرار بگیرد، کل فضا را از عطر بی نظیرش پر می‌کند. از اسانس برگ شمعدانی عطری در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود.

شمعدانی هلندی

شمعدانی هلندی از گونه‌های تک رنگ گل شمعدانی به حساب می‌آید. گل های آن فقط به رنگ قرمز دیده می‌شوند. فرم ظاهری گل‌ها نسبت به شمعدانی معمولی پرتر بوده و جذاب تر هستند. ماندگاری نسبتاً خوبی دارد و اگر نور مورد نیاز خود را دریافت کند، گل‌هایی درشت در طول سال خواهد داشت.

شمعدانی هلندی

شمعدانی پیچ

شمعدانی پیچ دارای ساقه‌هایی نازک است که به صورت رونده رشد می‌کند و باید حتما برای آن قیم در نظر گرفت. از شمعدانی پیچ به عنوان گیاه آویز استفاده می‌کنند که معمولا در بالکن ها و گلدان‌های آویز کاربرد دارد. برگ‌های آن نسبتا ضخیم هستند و دارای گل‌هایی به رنگ‌های قرمز و صورتی است.

خواص گل شمعدانی

عصاره گل شمعدانی برای درمان انواع بیماری‌های روحی روانی، افسردگی و استرس کاربرد دارد. عطر دل انگیز گل شمعدانی تشویش و نگرانی را کاهش داده و بسیار آرامش بخش است. از برگ و گل‌های معطر شمعدانی در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود.

 

گل‌دهی گل شمعدانی

گل شمعدانی دارای انواع یکساله و چند ساله است که اگر در شرایط مطلوب محیطی قرار گیرد، در تمام طول سال گل‌دهی دارد. در اکثر منازل فصل گلدهی آن از بهار تا پاییز است.
نیازهای گل شمعدانی

  • نور

شمعدانی از گل های نورپسند است و برای اینکه گلدهی منظمی داشته باشد، به حداقل 7 ساعت نور آفتاب در طول روز نیاز دارد. اگر در فضای باز نگهداری می شود حتما دقت کنید بیش از حد نور آفتاب بر روی برگ های آن نتابد. نور بیش از حد، موجب سوختگی برگ های این گل می شود.

  • آبیاری

یک تا دوبار در هفته آبیاری نیاز دارد. شمعدانی به آبیاری بالایی نیازی ندارد و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک گلدان نسبتا خشک شود.

  • دما

بازه دمایی 10 تا 25 درجه برای گل شمعدانی مطلوب است و در این دما رشد مناسبی خواهد داشت. اگر شمعدانی را در محیط بیرونی منزل نگهداری می‌کنید و هوای بیرون زیر 4 درجه است، بهتر است گلدان را به داخل منزل پشت پنجره جنوبی انتقال دهید.

  • خاک

برای تهیه خاک مناسب گل شمعدانی، بهتر است از ترکیب خاک‌های سنگین استفاده کنید. ترکیب خاکبرگ به همراه شن و خاک باغچه از ترکیب‌های مناسب برای گل شمعدانی است.

  • تغذیه

گل شمعدانی به دلیل گلدار بودنش، نیاز به کوددهی دارد تا گلدهی آن باکیفیت تر باشد. برای این کار می‌توانید از کودهای کامل NPK استفاده کنید.

آموزش تکثیر گل شمعدانی

برای تکثیر گل شمعدانی می‌توانید با گرفتن قلمه ساقه، از این گیاه به راحتی آن را تکثیر کنید. بهتراست قلمه گرفتن از شمعدانی در فصل بهار تا تابستان انجام شود. قلمه را به گونه‌ای برش بزنید که از زیر گره قطع شود. قلمه‌ای که گرفته می‌شود باید حداقل بین 5 تا 10 سانتی متر ارتفاع و 2 تا 3 برگ داشته باشد. قلمه گرفته شده را در بستر ماسه یا هورمون ریشه زایی قرار دهید. پس از جوانه زدن می‌توانید آن را به گلدان جدید انتقال دهید.

 

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 2 = ده