اخبار دنیای نشر, اخبار مشق شب, کتاب مشق شب, مقالات مشق شب

مهار بار در حمل و نقل جاده‌ای

روش‌­های مهار بار و بارگیری

کتاب مهار بار، ترجمه: دکتر احمد گلی، ناشر انتشارات مشق شب

مهار بار برای تمام افرادی که صاحب ماشین سنگین هستند، عبارتی آشناست. اجرای اصولی روش­‌های مهار بار و بارگیری هنگام جابه‌جایی بار اهمیت بالایی داشته، و حتی در آیین­‌نامه مبحث مربوط به خود را دارد. نحوه بارگیری و مهار بار چه در حمل و نقل‌­های شهری و چه در حمل و نقل‌­های جاده­‌ای، نکات خاصی داشته و مهارت خاصی می‌­طلبد. در این مطلب قصد داریم روش‌­های مهار بار و بارگیری و نکات پیرامون آن را به‌­طور کامل بررسی کنیم. از توضیح اینکه مهار بار چیست شروع می‌­کنیم، تجهیزات مهار بار کامیون را معرفی کرده، و با توضیح نحوه مهار بار و نکات آن بحث را به پایان می­‌بریم.

مهار بار چیست؟

بهتر است پیش از توضیح روش­‌های مهار بار و بارگیری توضیح دهیم که مهار بار چیست. مهار بار کامیون به تامین امنیت باری که قرار است حمل شود اشاره می­‌کند. نحوه بارگیری و نحوه مهار بار شهری و برون­‌شهری به صورت اصولی، به آموزش مهار بار و تخصص در آن احتیاج دارد. رعایت قوانین مهار بار و سالم رساندن بار به مقصد، یکی از ویژگی­‌های یک شرکت باربری معتبر است.

البته خود بار در وسایل نقلیه نیز تعریف مشخصی دارد. از نظر شكل هندسی، تمام بسته­‌ها (پک‌­ها)، جعبه‌­ها، لوله‌­ها، بشكه­‌ها، كيسه، حتی ماشین آلات و… بار در نظر گرفته می­‌شوند. اما پیروی از قوانین مهار بار برای مهار بار کامیون به تجهیزات خاصی نیاز دارد. در ادامه وسایل مورد نیاز در روش‌­های مهار بار و بارگیری را به شما معرفی می­‌کنیم.

کتاب مهار بار، ترجمه: دکتر احمد گلی، ناشر انتشارات مشق شب

تجهیزات مهار بار کامیون

نحوه بارگیری بار و نحوه مهار بار روی ماشین­‌ باربری، با توجه به نوع بار و مشخصات آن انجام می­‌شود. تجهیزات مهار بار در هر یک از این روش­‌ها می­‌تواند متفاوت باشد. جالب است بدانید که آشنایی با وسایل مهار بار یکی از مبحث­‌های مهم در آموزش مهار بار است.

مهار بار کامیون

1. تسمه مهار بار

تسمه مهار بار نیز در مهار بار کامیون و نحوه بارگیری کاربرد بالایی دارد. در صورت استفاده از تسمه مهار بار در روش­‌های مهار بار و بارگیری، توجه به نکات زیر ضروریست:

  • یکی از نکات مهم در آموزش مهار بار و قوانین مهار بار این است که نباید بندهای تسمه مهار بار را با گره یا وسایل دیگر به کفی متصل کرد.
  • اگر مجبور هستید در جاده‌های لغزنده رانندگی و حمل بار کنید، حتما در نحوه بارگیری و بستن و کنترل بار روی کفی از تسمه­‌های فولادی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدن بار مورد نظر، نیروی کشش تسمه‌­ها در یک پک نباید بیشتر از نصف مقاومت تعیین شده باشد.

 

2. زنجیر مهار بار

زنجیر مهار بار در روش­‌های مهار بار بسیار رایج بوده و امنیت بالایی نیز دارد. در صورت استفاده از زنجیر مهار بار در مهار بار کامیون، نباید زنجیر مهار بار را با پیچ یا سیم به بارگیر متصل کرد. در این حالت باید از قلاب برای اتصال زنجیرها به بار و بارگیر استفاده کرد. قلاب­‌ها و زنجیرها باید هم­‌اندازه و متناسب باشند. همچنین برای جلوگیری از کاهش ظرفیت بسته­‌بندی، شعاع انحنای گوشه بار باید از ضخامت زنجير بیشتر باشد.

نکته دیگر اینکه زنجیر مهار بار مورد استفاده در نحوه بارگیری و نحوه مهار بار نباید برای بلند کردن، تخلیه، و بکسل کردن وسایل سنگین استفاده شود. ویژگ‌ی­های یک زنجیر مهار بار معیوب عبارت‌­اند از:

  • خراشیدگی، فرسودگی، پریدگی و کشیدگی حلقه‌­های زنجیر مهار بار
  • گره خوردگی، پیچیدگی و کشیدگی زنجیر مهار بار
  • حلقه‌­های له‌­شده یا شکسته

مهار بار چیست

3. طناب مهار بار

طناب مهار بار برای حمل بارهای سبک و مسیرهای کوتاه بسیار مناسب است. بایستی توجه کرد که طناب مهار بار ضخیم و سالم باشد.

کتاب مهار بار، ترجمه: دکتر احمد گلی، ناشر انتشارات مشق شب

4. سیم بکسل مهار بار

سیم بکسل در واقع طناب فولادیست که از تاباندن رشته­‌های سیم فلزی به دور یک هسته مفتولی شکل ساخته می‌­شود. برای استفاده از سیم بکسل در روش­‌های مهار بار و بارگیری باید به نکات زیر توجه داشت:

  • برای ایجاد کشش سیم بکسل باید از بست تنظیم دو طرفه استفاده کرد.
  • خم نشدن سیم‌­های بکسل کنار بند و رباط­‌ها یکی از موارد اساسی در آموزش مهار بار و قوانین مهار بار است.
  • نزدیک‌ترین نقطه خم‌­شدگی در سیم بکسل باید حداقل 3 برابر قطر سیم از بست‌­ها و رابط­‌ها فاصله داشته باشد.
  • برای محافظت بیشتر بار در مهار بار کامیون، استفاده از سیم بکسلی که ظرفیت آن متناسب با تحمل بار در گره­‌هاست توصیه می‌­شود.

 

آموزش مهار بار

نحوه مهار بار

نحوه مهار بار به صورت بهینه این گونه است که ابتدا باید وسیله نقلیه متناسب با نوع کالایی که قرار است حمل شود را انتخاب کرد. وسیله نقلیه مورد نظر باید از نظر ظرفیت و اندازه با کالای مورد نظر تناسب، و فضای کافی برای جاسازی بار را داشته باشد. در ادامه، بایستی خودروی انتخاب شده را با وسایل ایمنی تجهیز کرد.

همچنین، میزان بار در نحوه بارگیری و نحوه مهار بار نباید از حد استاندارد در آیین‌­نامه حمل بار درون شهری و بین شهری و قوانین مهار بار بیشتر باشد. طول، عرض و ارتفاع بار نیز نباید از حد مجاز بیشتر باشد، زیرا ممکن است در مسیر با موانع بین راهی برخورد داشته باشد.

برای جلوگیری از بیرون زدگی و توزیع وزن بار، بهتر است از وسایل نقلیه طویل با طول کافی برای حمل آن استفاده شود. توجه به مرکز ثقل بار در نحوه بارگیری و نحوه مهار بار نیز بسیار مهم است. در این حالت، بار باید کمترین فاصله را از کفی و سطح جاده داشته باشد. هر چه مرکز ثقل بار در ارتفاع بالاتری از سطح زمین باشد، باید هنگام دور زدن سرعت ماشین کمتر باشد.

نحوه بارگیری و مهار بار کامیون نباید به گونه‌­ای باشد که هدایت و شتاب خودرو تحت تاثیر قرار گرفته و به محورها فشار وارد شود. برای مثال، اگر قرار است چند بار مختلف بارگیری شود، باید از بارهای بزرگتر و سنگین­‌تر شروع کرد و بارهای سبک‌­تر پشت یا روی آنها جای گیرد (زیرا در ترمزهای ناگهانی ممکن است به بارهای کوچک آسیب وارد شود).

کتاب مهار بار، ترجمه: دکتر احمد گلی، ناشر انتشارات مشق شب


نکات مهم در مهار بار و بارگیری

  1. بار خود را بيمه كنيد و از داشتن معاینه فنی وسیله نقلیه اطمينان حاصل كنيد.
  2. در صورت بروز حادثه با امدادهای جاده­‌ای تماس بگیرید و از حركت خودداری کنید. همچنین، اگر بخشی از بار از حالت امن و تعادل خارج شده، حتما آن را به حالت اولیه باز گردانده و مهار کنید.
  3. هنگام تخلیه بار از وسیله مناسب مانند لیفتراک و جرثقيل استفاده؛ و فاصله خود را با تریلر حفظ كنيد. در مواردی كه لازم است از جرثقیل برای تخلیه بار استفاده شود، استفاده از كلاه ایمنی را فراموش نکنید.
مهار_بار، باربری، حمل _و_نقل _جاده_ای،جاده
راه، حمل_و_نقل، ایمنی_بار، بار_و_باربری، طناب_مهار_بار، زنجیر_مهار_بار،تسمه_مهار_بار
مشق_شب، ناشر_تخصصی، کتب_تخصصی_راه_و_شهر_سازی،انتشارات_مشق_شب،کتاب_مشق_شب

#مهار_بار   #کتاب_مهار_بار
#باربری   #دکتر_احمد_گلی
#حمل _و_نقل_جاده_ای
#جاده   #ایمنی_جاده
#راه    #ایمنی_راه
#حمل_و_نقل  #کامیون  #کامیونت
#ایمنی_بار  #وانت  #اتوبوس
#بار_و_باربری
#طناب_مهار_بار
#زنجیر_مهار_بار
#تسمه_مهار_بار
#مشق_شب
#ناشر_تخصصی
#کتب_تخصصی_راه_و_شهر_سازی
#انتشارات_مشق_شب
#کتاب_مشق_شب
کتاب مهار بار، ترجمه: دکتر احمد گلی، ناشر انتشارات مشق شب
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو + 8 =