اخبار دنیای نشر, اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, کارگاه‌های مهارتی

کارگاه سلامت جنسی خانواده برگزار شد

 

بایستی بجد مسئلۀ فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید. حالا خارجی ها را کار نداریم، دشمن، دشمن است. اما بعضی کج سلیقگی ها را متاسفانه آدم در داخل مشاهده می­کند – یک جایی خواندم- که می­گویند: «آقا! پیری جمعیت اشکالی ندارد!» چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پرفایده ترین ثروت­های یک کشور، جمعیت جوان در یک کشور است.
بیانات مقام معظم رهبری / تیر ماه 1399

۹

جمعیت جوان و سرمایه انسانی به عنوان یکی از مهم ترین ارکان موثر در توسعه هر کشور، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بستر خلاقیت و پویایی در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی آن کشور را فراهم می آورد.
کشور ما سال ها از جمعیت جوانی برخوردار بوده و لازم است این ثروت حیاتی، همچون گذشته حفظ و تقویت شود. اما متاسفانه در سال های اخیر، روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است. در سال 1395 نرخ باروری کلی 2.1 بوده که در  سال 1398 به 1.74 رسیده و روند کاهشی آن در سال 1399 همچنان ادامه داشته است؛ در حالی که این میزان باید حداقل 2.1 باشد به عبارتی به طور متوسط در کشور، هر زوج باید 2 فرزند داشته باشد تا از سالخوردگی جمعیت و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن جلوگیری شود.
لذا به منظور جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته و با توجه به اهمیّت مقوله جمعیّت در حفظ اقتدار ملّی و با عنایت به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز، «سیاست‌های کلی جمعیّت» در تاریخ 30 اردیبهشت 1393 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد تا ارکان نظام و  همه دستگاه­های ذیربط را به برنامه‌ریزی‌های جامع در زمینه رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی ملزم نماید.
طرح «جمعیت و تعالی خانواده» مرتبط با سیاست‌های کلی جمعیت نیز در مهرماه 1399 در صحن علنی مجلس به تصویب رسید که متعاقب آن، در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی و وزارتخانه های مرتبط، «قرارگاه جوانی جمعیت» به منظور اجرایی‌سازی برنامه‌ها، انجام وظایف و اقدامات عملی در حوزه جوانی جمعیت شکل گرفت و آغاز به کار کرد. قرارگاه جوانی جمعیت، شروع یک حرکت تحول‌گرا و تعالی‌بخش در نظام سلامت و جمعیت پویا و سالم است که هدف آن، هماهنگی‌های بین دستگاهی برای اجرایی‌سازی قانون جوانی جمعیت و پایش و نظارت برنامه‌ها است.
با توجه به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی تهران به ریاست جناب آقای دکتر قناعتی رئیس دانشگاه، اطلاع رسانی در خصوص این مهم، در اختیار عموم مردم، دانشگاهیان  و سازمان­های همراه در اجرای قانون جوانی جمعیت قرار می گیرد.

 

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


3 × نُه =