آثار مشق شب, اخبار دنیای نشر, اخبار فرهنگی، ادبی، هنری ایران, اخبار مشق شب, دست نوشته‌ها, مقالات مشق شب

گفت‌و‌گوی سالم اکتسابی است

رضا هوشمند مؤلف کتاب «آداب گفت‌وگو» در نمایشگاه کتاب تهران:

گفت‌و‌گوی سالم اکتسابی است.

رضا هوشمند مدیر انتشارات مشق شب و نویسنده کتاب «آداب گفت‌وگو-گفت‌وگوی موثر مهارت گمشده» است. با او در سی‌ و‌ چهارمین نمایشگاه کتاب تهران گفت‌وگویی انجام دادیم. او معتقد است گفت‌وگوی سالم نیازمند آموزش و اکتسابی است.

 

به گزارش خبرنگار مشق شب و به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) رضا هوشمند مدیر انتشارات مشق شب هوشمند در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: جلد اول آداب گفتگو  بخش اول یک مجموعه سه‌جلدی است که توانستیم آن را به نمایشگاه سی‌و‌چهارم برسانیم. جلد دوم و سوم نیز برای ماه‌های آینده منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه این کتاب به یکی از نیازهای مبرم جامعه فعلی ما یعنی رسیدن به یک گفتگوی سالم و موثر در روابط اجتماعی اشاره دارد ادامه داد: بسیاری از ارتباطات ما از جمله دوستانه و خانوادگی و کاری به صورت یک ارتباط معمولی و ساده و امن شروع می‌شود ولی نهایتا در بسیاری از مواقع می‌بینیم که به یک گفتگوی خطرناک و حساس تبدیل می‌شود. بارها برای ما این پرسش مطرح می‌شود که چطور گفتگوی دوستانه ما بد تمام می‌شود.

هوشمند گفت: گفتگوی سالم نیازمند آموزش و اکتسابی است. باید بدانیم چه قواعدی را قبل از ورود به گفتگو باید رعایت کنیم. آمادگی رفتاری و آمادگی فکری و حتی آمادگی قضاوتی نیز مطرح است. گفتگو شبیه به رانندگی است. زمانی که شما با سرعت 95 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنید کافیست برای لحظه‌ای سرتان را در گوشی ببرید و بیرون بیاورید. دقیقا در همین زمان کوتاه شما چندین متر جلو رفته‌اید بدون اینکه به جاده نگاه کرده باشید. ممکن است حتی در همین زمان کوتاه تصادف کنید.

وی اضافه کرد: در یک گفتگوی سالم خیلی چیزها می‌تواند حواس انسان را پرت کند و تصادف نیز در گفتگو آنجایی است که مخاطب گفتگو را ترک می‌کند و به چیز دیگری فکر می‌کند و رشته کلام را از دست می‌دهد.

هوشمند با اشاره به سطح‌بندی گفتگوها بیان کرد: برخی گفتگوها حساس هستند مثل گفتگو درباره یک مناقشه مالی که با یک گفتگوی دوستانه متفاوت است. برای چنین گفتگویی باید آماده باشم از نظر اسناد و مدارکی که گفتگو به آن نیاز دارد. به صورت کلی آمادگی‌هایی نیاز دارد که باید فراهم شود.

وی گفت: یک گفتگوی موفقیت‌آمیز و سالم زمانی شکل می‌گیرد که پس از گفتگو ما آرامش داریم و رضایت خاطر. در این حالت از گفتگو به اصطلاح می‌گویند دو طرف برنده هستند. در گفتگوهای یک‌طرفه که یک نفر اصرار دارد برنده باشد همواره هل دادن و فشار وجود دارد. می‌توان گفت گفتگو یک بازی تیمی است که دو نفر در آن حضور دارند و در حالت سالم حتما دو نفر برنده خواهد داشت.

هوشمند بیان کرد: در یک گفتگوی سالم گوش کردن یک عنصر اساسی به شمار می‌رود. گفتگو هزینه ریالی ندارد و تنها هزینه زمان است. در ارتباط‌های شغلی و خانوادگی به شدت توصیه می‌کنم که ساعتی را به ساعت گفتگو اختصاص دهیم. همچنین به دوستان حوزه اندیشه و سیاسیون و نمایندگان نیز توصیه می‌کنم با نگاه صلح و ارتباطات متقابل گفتگوهای خود را انجام دهند.

مدیر انتشارات مشق شب بیان کرد: یکی از نقدهایی که می‌توان به نمایشگاه وارد کرد بحث فروشگاه بودنش است که به نظر می‌رسد بهتر است بخش فروش با بخش ارایه از هم جدا باشند. تا زمانی که به عنوان ناشر به فکر این باشم که خریدار چقدر پول دارد نمی‌توانم ارایه کاملی داشته باشم. ناشر و نویسنده باید فرصت داشته باشند تا با مخاطبشان وارد گفتگو شوند.

وی گفت: ما باید خودمان را با خودمان مقایسه کنیم. ما محدودیت‌های مختلفی داریم با اینحال باید به مدیران گفت که گلایه‌های فرهنگی را جدی بگیرند. کتابخوان کم شده است حمایت دولتی هم همینطور. من با بسیاری از خریدارانی  روبه‌رو شده‌ام که به دلیل قیمت بالای کتاب‌ها حاضر نشده‌اند کتاب را خریداری کنند با اینکه به شدت علاقمند هم بوده‌اند. یک زمانی قشر ضعیف جامعه دانشجویان بودند و امروزه قشر ضعیف فرهنگیان به شمار می‌روند.

هوشمند بیان کرد: در بسیاری از مواقع فرهنگ اهمیت دادن به فرهنگ نیز مطرح می‌شود. جایی که من برای یک وعده غذایی پول بالایی پرداخت می‌کنم و حتی انعام بالایی به آشپز و خدمتکاری می‌دهم که کارشان چند ساعت طول کشیده اما به نویسنده و پژوهشگری که چند سال روی یک کتاب زحمت کشیده حاضر نیستم پول بیشتری پرداخت کنم و حتی درخواست تخفیف می‌کنم.

وی گفت: ما شبیه به تخم مرغی هستیم که از درون دارد می‌شکند حتما با درد همراه خواهد بود. ما همه یک خانواده‌ایم باید از فرهنگمان حمایت کنیم. هر کدام در هر جایگاهی که باشیم. فرهنگ ما از درون آفرینش و زایش دارد و اگر سعی کنیم تخم‌مرغ فرهنگ را از بیرون بشکنیم بدون شک جلوی زایش و پرورش آن را گرفته‌ایم. این آفرینش به کشور کمک می‌کند و ما را برای برون‌رفت از بسیاری از مشکلات کمک می‌کند.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 7 = پانزده