اخبار فرهنگی، ادبی، هنری ایران, اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, کارگاه‌های مهارتی

انتخاب بهترین رشته تحصیلی با تقویت سواد ارتباطی میسر است.

ما دانش آموزان همه روزه بخش زیادی از زمان را به ارتباط برقرار کردن با خانواده، آموزگار، هم کلاسی‌ها، کادر مدرسه و جامعه بیرون از خانه و مدرسه می‌گذرا‌‌نیم. حال اگر سواد ارتباطی ما رشد داشته باشد می‌توانیم نیازهای دیگران را درک کرده و درست‌ترین پاسخ را به آنها بدهیم.  موهبت دیگرِ برخورداری از سواد ارتباطی، توانمندی در بیان خواسته‌ها و نیازهاست.  

یکی از مهمترین زمان‌هایی که ما دانش آموزان نیاز به تقویت سواد ارتباطی داریم در سال هشتم و نهم است.

چرا؟

چون زمان انتخاب رشته، شغل و در واقع، زمان انتخابِ آینده است.

ناآگاهی از رشته‌ها و مشاغل ممکن است ما را مضطرب کند و نگذارد انتخاب درستی داشته باشیم.

توانایی ارتباط موثر به ما کمک می‌کند؛ تا با دیگران، ارتباط کلامی و غیرکلامی موثرتری داشته باشیم و با غلبه  بر خجالت، نظرات خود را برای دیگران ابراز کنیم. اگر این مهارت را کسب کرده باشیم، در مواقع لازم می‌توانیم با تقاضاهای نامناسب دیگران مخالفت کنیم. 

پیشنهاد:

نخست توانمندی‌های زیر را که از ارکان سواد ارتباطی است را با مطالعه و تمرین تقویت کنید.

1.ارتباط کلامی موثر(خوب سخن گفتن، شمرده حرف زدن و آرام سخن گفتن است.)

  1. ارتباط غیرکلامی موثر(زبان بدن، نگاه کردن به مخاطب، آرامش در رفتار و دقت به عکس العمل های رفتاری نفر مقابل است.)

3.ابراز وجود( بیان نظر، ایده، عقیده، خواسته، هیجان و پرسشگری)

  1.  مذاکره(گفت و گوی مبتنی بر استاندارهای رفتاری، گفتاری)
  2.  امتناع(نه گفتن محترمانه را بیاموزید)

6.غلبه بر خجالت(با تمرین و حضور در جمع شدنی است)

7.گوش دادن(و مهمترین هنر در سواد ارتباطی، هنر خوب شنیدن را تمرین کنید)

 

حال زمان آن  رسیده است که علاقه، توانمندیها، استعداد، نگرانی ها، شنیده ها و دیده هایتان در مورد رشته و شغل آینده را مطرح کنید.

تقاضای دریافت راهنمایی از دیگران(خانواده، مشاورِ مدرسه و افراد آگاه در زمینه انتخاب رشته و شغل)، از عوامل مهم یک رابطه سالم بین دانش آموز سال هشتمی یا نهمی با جامعه است.

و دانش آموزی که می‌داند چگونه سخن بگوید و موضوع درخواستش را چطور مطرح کند از سواد ارتباطی برخوردار است.

همه ما برای برقرار کردن ارتباط با دیگران، صرف‌نظر از اینکه چقدر با آنها صمیمی یا ناآشنا هستیم، با صحبت و گوش کردن (گفت‌وگو) ارتباط برقرار می‌کنیم.

حالا شروعِ ماجرای انتخاب رشته:

1.تقاضای گفت و گوی خانوادگی با موضوع انتخاب رشته داشته باشید.( اولیای محترم! تا می‌توانید اطلاعاتتان را کامل کنید و یاداشت بردارید تا در زمان جلسه دستتان پر باشد و مشورت آگاهانه بدهید.)

  1.  تقاضای گفت و گوی هدفمند با مشاور مدرسه را داشته باشید.(علاقمندی ها، توانمندی ها، ترس ها، نگرانی ها، دریافت های خود را در جلسه ببرید و با توانمندی که در بیان مطالب کسب کرده اید آرام و شمرده مطرح کنید)
  2.  در تمام مشاوره ها، پرسشگر باشید، ایده هایتان را مطرح کنید، مخالفتتان را محترمانه بیان کنید و خجالت بی مورد را کنار بگذارید.
  3.  گوش دادن فعال را تمرین کنید و در جلسات مشاوره، گفت و گو و بحث در مورد موضوع انتخاب رشته و شغل، دقیق گوش کنید و یاداشت بردارید.
  4.  علاقمندی آگاهانه، استعداد و توانمندی خودتان را جویا شوید، بازار کار، اعتبار اجتماعی و سختی و آسانی کارها را هم پیدا کنید.

حالا به رشته و شغل ها و اشتراک آیتم های یاد شده در شماره 5 توجه کنید. به تعدادی رشته و شغل میرسید که بیشتر از همه به شما نزدیک است.

  1.  با هماهنگی و همراهی پدر مادر و مشاور مدرسه طی اردوهای هدفمند و بازدیدهای مناسب با افراد، مشاغل، حرفه ها و … آشنا شوید و با برخورداری از همان سواد ارتباطی بپرسید و از لایه های زیرین و ناگفته و ناشنیده مشاغل و رشته ها آگاه شوید.

  2.  دوباره با دست آوردهای کسب شده تقاضای جلسه گفت وگوی خانوادگی، مشاور مدرسه و اشخاص آگاه در زمینه مشاوره تحصیلی و شغلی داشته باشید.

 

نتیجه: انتخاب شما در زمینه رشته و شغل آگاهانه است.

ممکن است در سال های تحصیل در دبیرستان و یا حتی دانشگاه به تردید در مورد رشته، دانشگاه و شغل برسید.

سواد ارتباطی و برخورداری از توانمندی های آن، به کمک شما می آید تا با دریافت مشورت از صاحب نظران، بیان دیدگاه ها، شنیدن آرای افراد آگاه و متخصص ب‌توانید درست ترین انتخاب را با توجه شرایط داشته باشید .

پرخاشگری، حاضر جوابی دور از ادب، گوشه گیری و طلبکار بودن از دیگران و دوری از آداب معاشرت از عوارض نپرداختن به قواعد ارتباطی است. 

کلید واژه: برای موفقیت، برخورداری از امکانات و دریافت بهترین و درست ترین کمک ها از خانواده، مدرسه، دوستان و جامعه یکی از توصیه‌هایم تقویت سواد ارتباطی است.

#توسعه فردی

#رضا هوشمند

#کارگاه‌های مهارتی

#آداب گفت وگو

#ارتباط موثر

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − سه =