اخبار فرهنگی، ادبی، هنری ایران, اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, کارگاه مهارتی, کارگاه‌های مهارتی

سبک زندگی سالم

  • سبک زندگی سالم

علاوه‌بر ورزش، ایجاد فقط چند تغییر دیگر در زندگی شما می‌تواند به سلامتی‌تان کمک کند، مثلا بهتر است که کمتر تلویزیون تماشا کنید یا وقت کمتری را صرف بازی‌های رایانه‌ای یا چرخیدن در اینستاگرام کنید. در عوض این زمان را به ورزش کردن اختصاص دهید! با این کار، ظرف چند سال، شما تبدیل به یک ورزشکار حرفه‌ای می‌شوید!

اگر عاشق فیلم دیدن هستید به هنگام تماشای فیلم، ورزش کنید (برای مثال، روی زمین بنشینید و دراز نشست انجام دهید؛ یا دمبل بزنید یا روی دوچرخه ثابت رکاب بزنید.) همچنین به شما پیشنهاد می‌کنم با دوچرخه به مدرسه بروید یا مسیر را پیاده‌روی کنید. به جای آسانسور یا پله برقی از پله‌ها استفاده کنید. هر شب ۹ تا ۱۰ ساعت خواب داشته باشید. سیگار نکشید، هرگز الکل ننوشید و هیچ نوع مواد مخدری را امتحان هم نکنید.

حواستان به آنچه می‌خورید باشد

از مصرف خوراکی‌های حاوی چربی‌های ناسالم و دیگر مواد غذایی فرآوری شده که کالری و چربی ترانس و اشباع شده‌ی زیادی دارند، پرهیز کنید. مصرف چنین مواد غذایی به‌تدریج به سلامتی بدن آسیب وارد می‌کند و منجر به افزایش وزن، بیماری قلبی و بالا رفتن سطح کلسترول خون می‌شود.

غذاهای ناسالم مثل فست‌فودها علت اصلی چاقی در دوران کودکی به شمار می‌روند. به جای خوراکی‌های ناسالم، میوه‌‌ها و سبزیجاتی را بخورید که غنی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف هستند‌. به‌طور مثال با خوردن سیب فیبر زیادی دریافت می‌کنید و برای مدت زمان طولانی‌تری سیر می‌مانید.

با خوردن موز نه تنها پتاسیم لازم بدن تأمین می‌شود، بلکه سطح انرژی بدن هم افزایش پیدا می‌کند. لازم نیست دسرها و خوراکی‌های خوشمزه اما ناسالم مثل چیپس، کیک و بیسکویت را یک‌باره از رژیم غذایی‌اتان حذف کنید، بلکه می‌توانید این کار را به‌تدریج انجام دهید

 

از خوردن صبحانه غفلت نکنید

همه‌ی ما می‌دانیم که صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی است. با این حال خیلی از افراد به دلیل اینکه صبح‌ها وقت کافی ندارند، صبحانه نمی‌خورند‌. اگر شما هم نگران دیر رسیدن به سرکار هستید و به همین دلیل برای صبحانه خوردن وقت نمی‌گذارید، یک راه‌حل ساده برای شما داریم؛ صبح‌ها کمی زودتر از خواب‌ بیدار شوید. بله، به همین سادگی و با ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زودتر بیدار شدن از خواب می‌توانید با خیال راحت صبحانه بخورید و از مزایای صبحانه خوردن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

شروع روز با یک صبحانه‌ی سالم برای سوخت‌وساز بدن بسیار مهم است. باور بر این است افرادی که صبحانه‌ی سالم و مقوی می‌خورند، در طول روز کالری کمتری مصرف می‌کنند. بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان به قصد کاهش وزن از صبحانه خوردن اجتناب می‌کنند.

واقعیت این است که این کار هیچ کمکی به لاغری نمی‌کند و اثرات بدی روی سلامتی می‌گذارد. تحقیقات نشان داده‌اند که صبحانه خوردن می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. در وعده‌ی صبحانه سالم‌ترین خوراکی‌ها مثل غلات سبوس‌دار، سبزیجات تازه، منابع پروتئین و چربی‌های سالم مثل مغزها و دانه‌ها را بخورید تا از این طریق ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دریافت کرده و به حفظ سلامتی بدنتان کمک کنید‌

 مقدار زیادی آب بنوشید

متخصصان مدام تأکید می‌کنند که آبرسانی به بدن، به‌ویژه در روزهای گرم اهمیت خیلی زیادی دارد. با این وجود بسیاری از افراد همچنان از این موضوع غفلت می‌کنند‌. باید دست‌کم روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید‌‌. آب نه تنها سموم را از بدن خارج می‌کند، بلکه پوست را هم سالم و درخشان نگه می‌دارد.

می‌توانید نوشیدنی‌های سالم دیگر را هم مصرف کنید، اما دقت کنید که هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند جایگزین آب شوند. برای اینکه آب بیشتری دریافت کنید، میوه‌ها و سبزیجاتی مانند هندوانه را که آب زیادی دارند، در رژیم غذایی خود جای دهید. همچنین چه در خانه و چه در بیرون همیشه همراه خودتان یک بطری آب خنک داشته باشید‌..

 حتما ورزش کنید

زیاد شنیده‌اید که ورزش کردن برای حفظ سلامتی بدن مفید است، اما تا خودتان ورزش نکنید، متوجه اثرات مثبت آن روی سلامتی بدن نمی‌شوید. جالب است بدانید که ورزش کردن نه تنها سلامت جسم، بلکه سلامت ذهن را هم بهبود می‌بخشد. ورزش‌های هوازی یا ایروبیک مثل پیاده‌روی می‌توانند به تنظیم ضربان قلب و افزایش انرژی بدن کمک کنند.

ورزش کردن یک روش عالی برای حفظ سلامتی به شمار می‌رود؛ بنابراین نباید از انجام آن غفلت کنید. اگر وقت یا شرایط رفتن به باشگاه را ندارید، می‌توانید در خانه تمرینات ورزشی مختلف را انجام دهید‌. در این زمینه می‌توانید از ویدیوهای آموزش حرکات ورزشی که در اینترنت موجود است، کمک بگیرید.

دقت کنید که لازم نیست روزی سه تا چهار ساعت ورزش کنید. اگر وقت زیادی ندارید و سرتان خیلی شلوغ است، همین که خودتان را به روزی نیم ساعت ورزش کردن متعهد کنید، کافی است. این نیم ساعت را می‌توانید در طول روز تقسیم کنید. به‌طور مثال ۱۵ دقیقه صبح و ۱۵ دقیقه شب ورزش کنید.

#توسعه فردی

#رضا هوشمند

#کارگاه‌های مهارتی

#آداب گفت وگو

#ارتباط موثر

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 8 = یک