اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, کارگاه مهارتی, کارگاه‌های مهارتی

انواع مهارت‌های سواد رسانه‌ای

  • انواع مهارتهای سواد رسانهای

 

1. تحلیل محتوا

2. تولید محتوا

3. فعالیت بر اساس دانش شخصی

4. تمرین مهارت‌های آموخته شده

 5.تفکر انتقادی

 

برای اطمینان از استفاده ایمن رسانه‌ها می‌توانید برخی از مهارت‌های کلیدی سواد رسانه‌ای را انتخاب کنید و با رشد دادن آن ورود خود را به دنیای سواد رسانه‌ای آغاز کنید.

 

 

1. مهارتهای سواد رسانه‌‌ای / تحلیل محتوا

شما در عصری زندگی می‌کنید که کتابخانه وسیعی از اطلاعات را در دسترس قرار می‌دهد. برای این‌که انتخاب کنید در معرض چه محتوایی از چه رسانه‌‌ای قرار بگیرید بهتر است ابتدا اطلاعات را با سواد رسانه‌‌ای تحلیل کنید. هنگام تجزیه و تحلیل یک بخش از محتوا باید به ارتباط، سوگیری شناختی و قابل اعتماد بودن محتوا توجه داشته باشید. این مهارت به عنوان تجزیه و تحلیل رسانه نامیده می‌شود و شامل تمام تحقیقاتی است که در نقد یک قطعه رسانه انجام می‌شود. با تجزیه و تحلیل محتوا می‌توانید تعیین کنید که هدف محتوا چیست و تأثیر بالقوه آن رسانه ممکن است چه باشد. سواد رسانه‌ای ارتباط تنگاتنگی با تفکر انتقادی دارد. این یک مهارت ضروری برای انتخاب محتوای رسانه‌ای است.

 

2. مهارت‌های سواد رسانه‌‌ای / تولیدمحتوا

همانطور که در طول این بحث شرح داده شد تولید رسانه در اینترنت برای افراد آسان است. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به دنیای رسانه‌ها کمک کنید از طریق پست‌های وبلاگ، ویدیوهای YouTube، پادکست‌ها و حتی پست‌های رسانه‌های اجتماعی است. با درک قوی از سواد رسانه‌ای می‌‎توانید محتوای آنلاین با نیت خوب ایجاد کنید و به حجم رسانه‌های مفید موجود آنلاین بیفزایید. حتی می‌توانید از رسانه‌ها برای آموزش دیگران در مورد چرایی اهمیت سواد رسانه‌ای استفاده کنید. با داشتن رسانه شخصی، مهارت‌های سواد رسانه‌ای خود را در طول مسیر توسعه خواهید داد.

3. مهارتهای سواد رسانهای / فعالیت بر اساس دانش شخصی

توانایی عمل بر اساس دانش شخصی از سواد رسانه‌ای یک مهارت بسیار مهم در سواد رسانه‌ای است. ایجاد تغییر زندگی شخصی بر اساس یک منبع رسانه‌ای بسیار قابل اعتماد بر پایه دانش سواد رسانه‌ای عمل‌‌ می‌کند. به عنوان مثال: اگر یک منبع قابل اعتماد، اطلاعاتی را در مورد یک موضوع جهانی به اشتراک‌‌ می‌گذارد و شما متعهد‌‌ می‌شوید که برای کمک به آن هدف داوطلب شوید این کار بر اساس دانش سواد رسانه‌ای شما عمل می‌کند. به طور مشابه ممکن است بخواهید در حوزه‌های مختلف رسانه درگیر شوید.
شما با صرف زمان برای خواندن این مقاله یک قدم از باقی هم نوعان جلوتر هستید. اما شما هرگز نمی‌توانید دانش کافی داشته باشید مگر تا زمانی که از یک راه عالی برای توسعه فردی و افزایش مهارت‌های خود یعنی ادامه یادگیری بهره ببرید. منابع زیادی به صورت آنلاین وجود دارد که به شما در مسیر افزایش مهارت سواد رسانه‌ای کمک می‌کند.

 

4. تمرین مهارتهای آموخته شده

با توجه به میزان رسانه‌ای که شما هر روز در معرض آن قرار می‌گیرید تحلیل عمیق تک تک رسانه‌ها تقریبا غیرممکن است. با این حال هرچه بیشتر مهارت‌های سواد رسانه‌‌ای خود را افزایش دهید در تحلیل و ارزیابی رسانه‌ها بهتر عمل خواهید کرد. همان‌طور که روی این مهارت‌ها کار می‌کنید نگاه انتقادی شما به رسانه‌ها و احتیاط در مورد آنچه مصرف می‌کنید به یک عادت تبدیل می‌شود و می‌توانید محتوا را به شیوه‌‎ای سالم تر دنبال کنید.

 

5. مهارتهای سواد رسانهای / تفکر انتقادی

شما باید تلاش آگاهانه‌ای برای ارزیابی رسانه‌ای که مصرف می‌کنید انجام دهید. می‌توانید این کار را با پرسیدن چند سوال کلیدی در مورد رسانه‌ای که با آن مواجه می‌شوید انجام دهید. با این کار می‌توانید به هدف مصرفی خود پی ببرید و تشخیص دهید که آیا ارزش پیگیری دارد یا خیر.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 6 = یک