اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, کارگاه مهارتی, کارگاه‌های مهارتی

ایجاد ارتباط بهتر و پایدارتر بین اولیا و دانش آموزان

‌ایجاد ارتباط بهتر و پایدارتر بین اولیا و دانش آموزان با کسب مهارت حل تعارض

*تعارض اگر حل شود توسعه روابط را باعث می‌شود.*

ایجاد ارتباط بهتر و پایدارتر بین اولیا و دانش‌آموزان با کسب مهارت حل تعارض یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که پدران و مادران و همچنین فرزندان باید نسبت به آموزش و به کار گیری آن همت داشته باشند.

*در تعارض دنبال برنده شدن نباشید، رسیدن به تفاهم دست آورد حل تعارض است.*

ریشه بسیاری از اختلاف‌های حل نشدنی، تعارض‌های بی سرانجام و فاصله افتادن میان نسل امروز یعنی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان در نداشتن تمرین زندگی و کسب مهارت های آن است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی مشق شب کارگاه تخصصی حل تعارض بین اولیا و فرزندان به پیوست کارگاه‌های متعدد مشق زندگی با موضوع و سرعنوان *مهارت‌های زندگی* برگزار شد.

مهارت گفت و گو از مهارت های هم نیاز حل تعارض است. اگر گفت و‌گوی سالم را آموخته باشیم تعارض حل نشده نمی‌‌ماند.
در ادامه بخش هایی از خبر کار شده در سایت رسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در خصوص کارگاه آموزشی حل تعارض را باهم مرور می‌کنیم.

 

کد خبر: 317802
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ – ۰۸:۱۴

https://www.kanoonnews.ir/news/317802/
با دعوت از رضا هوشمند برگزار شد:

*نشست تخصصی ارتباط مثبت والدین و فرزندان در کانون دامغان*

دو نشست تخصصی ویژه اعضا و والدین مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان با دعوت از رضا هوشمند برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌ کل کانون استان سمنان، فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان از برگزاری دو نشست تخصصی با عنوان «ارتباط مثبت والدین با فرزندان» و «ارتباط مثبت فرزندان با والدین و تلاطم هویت»، ویژه اعضا و والدین آن‌ها با دعوت از رضا هوشمند نویسنده، ناشر، پژوهشگر حوزه‌ی فرهنگ و رئیس کانون خرد و توسعه ایران پیش از ظهر پنج‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این طرح در واقع ادامه‌ی سلسله‌نشست‌های کارگاه مهارت‌آموزی مشق زندگی و از برنامه‌های پیشنهادی کتاب کار سال جاری بوده که با استقبال اعضا و والدین روبه‌رو شده است.

در نشستِ اول که ویژه اعضای دختر و پسر نوجوان بود، هوشمند از آن‌ها خواست تا سعی کنند ارتباط‌شان را با خانواده، سالم‌سازی کنند و برای این سالم‌سازی رابطه بایست به خودشان فرصت دهند، با هم صحبت کنند و آداب گفت‌وگو را بدانند و آگاه باشند که توقعات‌شان را چگونه، کجا و چه موقعی مطرح کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر در دوران نوجوانی، تمرین گفت‌وگو نداشته باشیم در بزرگ‌سالی نمی‌توانیم با جامعه کنار بیاییم و اگر روابط ما نقص داشته باشد از انسان‌های مهم زندگی دور می‌شویم.

هوشمند افزود: شما نوجوانان در آستانه‌ی انتخاب‌های زیادی هستید و برای همین بایست مدیریت روابط را یاد بگیرید و برای حل تعارض‌های احتمالی با والدین؛ حتی دوستان و نزدیکان و سایر افراد، دنبال راهکار باشید و اقدام کنید.

بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ و بیان اختلاف‌نظرهای نوجوانان با والدین و تعارض با آن‌ها اختصاص یافت و هوشمند دلایل بسیاری از نگرانی‌های والدین را به نوجوانان یادآور شد و در پرسش و پاسخ دوسویه به‌دلایل تعارض و راهکارهای حل آن پرداخته شد.
فضای خانواده می‌تواند دلیل اختلاف‌نظر والدین و نوجوان باشد.


رئیس کانون خرد و توسعه ایران در نشست دوم که ویژه والدین برنامه‌ریزی و اجرا شده‌بود پس از جمع‌بندی نظرها و دیدگاه‌های اعضای نوجوان، نخستین دلیل اختلاف‌نظر و تعارض والدین با فرزندان را نداشتن تناسب بین دانش و ‌آگاهی آن‌ها، عنوان و اظهار کرد: اگر ما تنها به دلیل آگاهی و علم به خطرات احتمالی برای فرزندان‌مان، دائم آن‌ها را نصیحت کنیم بی‌شک به نتیجه‌ی مطلوبی نخواهیم رسید.

هوشمند تأکید کرد: نکته‌ی اصلی این است که ما همیشه پس از مشکل به دنبال حل مسأله و راهکار می‌گردیم در صورتی‌که هیچ‌گاه در پی آن نیستیم، پیش از بروز آن مسأله بایست مطالعه کنیم تا مشکلی به‌وجود نیاید و می‌توانیم با بسترسازی موقعیت خوب برای فرزندان خود از بروز تعارضات بسیاری جلوگیری کنیم.
وی در ادامه افزود: فرزندان ما متعلق به زمانِ فعلی و ما متعلق به یک نسل گذشته هستیم، پس بایست با توجه به رشد دانش فرزندان خود، آگاهی و اطلاعات‌مان را به‌روز کنیم و افزایش دهیم، کتاب بخواانیم، مطالعه کنیم و در خانواده پیوسته با خودمان در صلح باشیم.

رئیس کانون خرد و توسعه ایران در ادامه افزود: مادام که در یک تعارض پی برنده شدن هستیم یعنی میکوشیم طرف مقابل ببازد و حرف ما بر کرسی بنشید.
در حالی که تعارض برنده و بازنده ندارد..تعارض اگر خوب پیش برود یک نتیجه مشترک مورد نوافق طرفین خواهد بود.
بیش‌تر ما انسان‌ها در تعارضات دنبال برنده‌ایم، در صورتی‌که بایست به دنبال اشتراک باشیم تا مسیر را گم نکنیم.
پس با یک ذهن سالم حرکت کنیم و دچار پیش‌داوری نشویم، با یک‌دیگر به زبان کنایه حرف نزنیم؛ بلکه ساده و صریح صحبت کنیم‌، هدف از گفت‌وگو را گم نکنیم و در گفت‌وگو، فضایی امن ایجاد کنیم تا فرزندان‌مان با حس امنیت به‌راحتی صحبت کنند.
و بدانیم بهترین فرصت براب تمرین انسان بودن، اجتماعی بودن و … محیط حانواده است

وی در پایان نشست، ضمن پاسخ به پرسش‌های والدین تصریح کرد: در بسیاری مواقع می‌دانیم چه چیزهایی برای فرزندان ما خوب و چه چیزهایی بد است؛ اما نمی‌دانیم چطور و چگونه آن را بیان کنیم و در مهارت حل تعارض می‌آموزیم که نخست موضوع را بفهمیم، بررسی کنیم و آگاهانه بهترین نظر را در بهترین شرایط زمانی و مکانی مطرح کنیم.
هوشمند افزود: با برخورداری از مهارت های متعدد زندگی و مطالعه هدفمند، مستند و متداوم میتوانیم مشاوران آگاهی باشیم و در انتخاب های پیش روی زندگی به فرزندانمان بهترین مشورت را بدهیم.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


چهار + = 8