اخبار دنیای نشر, اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, مقالات مشق شب

تاریخ شفاهی، زبان گویای دیروز و چراغی فرا روی آینده /برداشت تاریخ شفاهی، بازنمایی میراث مادی و معنوی کهن شهر دامغان

تاریخ شفاهی، زبان گویای دیروز و چراغی فرا روی آینده /برداشت تاریخ شفاهی، بازنمایی میراث مادی و معنوی کهن شهر دامغان

به گزارش خبرنگار مشق شب و به نقل از روابط عمومی خانه تسنیم دامغان، برداشت تاریخ شفاهی دامغان با اولویت بازنمایی و شناساندنِ دوباره فرهنگ، خلق و خو، آداب و رسوم وقایع تاریخ معاصر و دهه‌های قبل از انقلاب و پس از آن و گشایش حلقه‌های بسته و گره‌های کور در روابط اجتماعی، مناسبت‌ها، مشاغل و حرفه‌های مردم شهرستان دامغان و روستاهای آن در ادوار مختلف در حال انجام است.
این گزارش می‌افزاید: برداشت تاریخ شفاهی دامغان در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش، اصناف، تعزیه و … به دلیل اهمیت موضوع و اینکه محل رجوع پژوهشگران، نویسندگان و محققین است باید از دقت نظر و وسواس در انتخاب پرسش‌ها، چگونگی برداشت و ثبت و ضبط تصاویر و صدا برخوردار باشد.
فرایند تشخیص، بررسی، تهیه و تنظیم مطالب، پژوهش میدانی و مکتوب در زمینه مورد نظر و طرح پرسش‌های دانش محور و مرتبط و همچنین در راستای آگاهی از موضوع؛ پروسه زمان‌بری است که نیازمند همکاری، همراهی و دانش و تجربه افراد زیادی دارد.
در این راستا کمیته فرهنگی اجتماعی خانه تسنیم دامغان از همکاری و مساعدت همه اقشار مردم و مدیران و کارشناسان ادارات، اصناف و … استقبال کرده و امیدوار است با اجماع نظر جمعی در تشخیص افراد، پژوهش میدانی و مکتوب حواشی و متن موضوع و شخص مورد نظر و برخورداری از اسناد، نامه‌ها، عکس‌ها و … در کنار برداشت موفق تاریخ شفاهی به صورت مکتوب، صوت و تصویر بتواند کاری استاندارد و ماندگار را پیش ببرد.
تاریخ شفاهی دامغان هم اکنون در حوزه‌های مختلفی همچون آموزش و پرورش، اصناف، میراث معنوی و ملموس و مردم شناسی با همکاری ادارات و اشخاص مختلف حقیقی و حقوقی توانسته است موفق و درخور عمل کند.
در این مسیر از هم‌اندیشگی، مشاوره نظری و حضور و پیگیری‌های اشخاص حقیقی و حقوقی زیر تشکر و قدردانی کند و همچنین اظهار امیدواری می‌کند فرهیختگان و صاحبان اندیشه و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی با شناخت بیشتر از ظرفیت تاریخ شفاهی در پاسداست و ثبت و ضبط میراث مادی معنوی و میراث ملموس ایران ارجمند و دامغان شریف سهم داشته باشند.

_بانوان متولی زاده، منصوری ، مسافری و قربانی در بخش کارگردانی، تصویر برداری و عکس
_ آقایان: سعید سعید شاهچراغی، مصطفی سعیدی،محمد حقیری، حسین نصرتی، صرفی، حسین مطلبی، پریمی، مسعود شاه علی، الیاس نادعلی زاده و مهدی مظفری، در بخش مشاوره، صدا برداری، برداشت مکتوب و هماهنگی
ـاداره آموزش و پرورش دامغان در بیست و هفت برداشت تاریخ شفاهی آموزش و پرورش(ادامه‌دار است)
_کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر با مدیریت دکتر حسن قادری(در بستر سازی و ایجاد هماهنگی و همراهی در برداشت‌ها)
_دکتر مسلم نادعلی زاده به عنوان مجری و کارشناس و انجمن تعزیه دامغان، آقای سپهرنیا، در شش برداشت تاریخ شفاهی تعزیه دامغان(ادامه دار است)
_عمارت کوشک کیانیان، سرکار خانم هجرتی
و دیگر صاحبان اندیشه که در این راه همراهی کرده‌اند و سعی در تسریع امور داشته‌اند تشکر و قدردانی می‌کنیم.
شایان تذکر است خانه تسنیم دامغان در راستای حفظ و صیانت از میراث ملموس، میراث معنوی از مشاوره، دیدگاه و نظر اساتیدی بهره می‌برد که اشاره به نام آن‌ها می‌تواند نشانه قدردانی از دانش، آگاهی و سخاوتی که در ارائه آن داشته و دارند، باشد.
_دکتر سید محمد ترابی،
_استاد رحمت الله نجاتی
_دکتر حسن ذوالفقاری
_دکتر رضا داوری
_دکتر مسلم نادعلی زاده
_دکتر حسن قادری
و مجموعه‌های آگاه دولتی؛
شهرداری، مهندس تقوی
شورای شهر آقای مجتبی ایمانیان و کمیته میراثِ شورای اسلامی شهر
_آموزش و پرورش دامغان، آقای میثم حیدرهایی که در تاریخ شفاهی آموزش و پرورش دامغان و همچنین برنامه مهارت زندگی و مراجعه به مدارس و آموزش مهارت‌های زندگی همکاری منسجم و کاملی را داشته و دارند.
تاریخ شفاهی دامغان می‌تواند راهگشای بسیاری از پژوهش‌های جامعه شناسی باشد و از این رو فارغ از هرگونه سو گیری و جناح بندی بایسته و شایسته است با معرفی افراد، حمایت از برداشت تاریخ شفاهی و ارائه اسناد، اوراق و عکس از دوران گذشته؛ دست اندرکاران تاریخ شفاهی دامغان را یاری کنید.

کمیته فرهنگی اجتماعی خانه تسنیم

 

بازگشت بە لیست

2 فکر در مورد “ تاریخ شفاهی، زبان گویای دیروز و چراغی فرا روی آینده /برداشت تاریخ شفاهی، بازنمایی میراث مادی و معنوی کهن شهر دامغان

  1. مهدی عزیزی گفت:

    توفیق شما را در مسیر پیش رو و صیانت از فرهنگ پربار و سخنگویان زنده تاریخ معاصر شهرم از خداوند منان خواستارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یک − 1 =