اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, کارگاه مهارتی, کارگاه‌های مهارتی

مهارت های آینده

سیستم آموزشی فنلاند

دخترانی که در مدرسه درس می خوانند

سیستم آموزشی ملی فنلاند از زمانی که در دهه 1800 آغاز شد بر اساس اصل برابری استوار بوده است. در فنلاند، آموزش و پرورش همیشه به عنوان کلید موفقیت این کشور از نظر انسانی و اقتصادی تلقی شده است. فنلاندی‌ها بر این باورند که یک ملت تنها زمانی می‌تواند پتانسیل خود را محقق کند که هر شهروند این فرصت را داشته باشد که پتانسیل شخصی خود را به کار گیرد. این بدان معناست که آموزش باید برای همه بدون توجه به جنسیت یا پیشینه اجتماعی-اقتصادی آنها در دسترس باشد.

 

امروزه، سیستم آموزشی فنلاند شهرت جهانی دارد و فنلاند به طور مداوم در مقایسه بین‌المللی نتایج تحصیلی دانش‌آموزان در رتبه اول یا نزدیک به بالاترین رتبه قرار دارد. حتی جالب‌تر اینکه فنلاند ، در سه سال متوالی به عنوان شادترین کشور جهان ، یکی از معدود کشورهایی در جهان است که موفقیت‌های تحصیلی بالا را با رضایت از زندگی بالا ترکیب می‌کند. طبیعتاً، نیروی کار با تحصیلات بالا و با انگیزه نیز ستون فقرات اقتصاد فنلاند است.

 

برای فنلاندی ها آموزش با کیفیت بالا یک امتیاز نیست. حق همه است کلیه تحصیلات از پیش دبستانی تا کالج ها و دانشگاه های حرفه ای برای شهروندان فنلاند و اتحادیه اروپا رایگان است. و این فقط برای کودکان و جوانان نیست. مؤسسات رسمی آموزش بزرگسالان و همچنین برنامه‌های غیررسمی و دوره‌های آنلاین، اصل مهم یادگیری مادام‌العمر را ترویج می‌کنند. تصادفی نیست که در فنلاند ثبت نام در آموزش بزرگسالان در بین بالاترین رتبه ها در جهان قرار دارد.

 

رویکرد دانش آموز محور

البته بدون معلمان موفق آموزش موفقی وجود نخواهد داشت. معلمان در فنلاند بسیار مورد احترام هستند، بالاخره همه آنها تحصیل کرده دانشگاه هستند و اکثر آنها دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. آنها همچنین به طور مستقل کار می کنند و استقلال قابل توجهی در انتخاب روش های تدریس، مواد مطالعه و بسیاری موارد دیگر دارند.

 

دانش‌آموزان فنلاندی نسبت به سایر دانش‌آموزان در سراسر جهان زمان کمتری را در کلاس‌های درس می‌گذرانند. در آموزش ابتدایی، میانگین کلاس 20 دانش آموز است و رویکرد دانش آموز محور در قلب یادگیری قرار دارد. در حالی که فن‌آوری‌های جدید به طور فعال در کلاس استفاده می‌شوند، اما به‌عنوان یک وسیله به‌جای هدف در نظر گرفته می‌شوند. اخیراً رویکرد جدیدی از یادگیری مبتنی بر پدیده نیز معرفی شده است.

 

یک نتیجه مهم از این رویکرد برابری طلبانه به آموزش این است که تفاوت های منطقه ای و اجتماعی-اقتصادی در نتایج یادگیری بسیار کم است. سیستم فنلاند مبتنی بر ارائه یک مدرسه محله برای هر کودک است که به خوبی هر مدرسه دیگری در کشور است.

 

به لطف این سیاست و تاکید بر حمایت از کودکان با مشکلات یادگیری، نتایج آموزش فنلاند به طرز چشمگیری برابر است. یکی از عواملی که پشت نتایج PISA فنلاند است این واقعیت است که دانش‌آموزان با پیشرفت پایین نسبت به سایر کشورها بهتر عمل می‌کنند.

 

مدارس فنلاند

اما همانطور که فنلاندی ها آموزش را جدی می گیرند، در مورد لذت یادگیری نیز جدی هستند. بازی و خلاقیت بخش مهمی از آموزش اولیه دوران کودکی است، در حالی که موسیقی، هنر و تربیت بدنی همچنان بخش مهمی از برنامه درسی در مدارس ابتدایی و متوسطه است.

 

روزهای مدرسه نسبتا کوتاه است و هیچ آزمون استانداردی وجود ندارد. در عوض، مدارس فنلاند بر ایجاد یک محیط انگیزشی در کلاس درس، حمایت از کسانی که به آن نیاز دارند و دیدگاهی جامع در مورد رفاه کودکان تمرکز می کنند. در دبیرستان هدف توسعه شایستگی های عرضی دانش آموزان است. این شامل مهارت‌هایی در مدیریت زندگی و مشارکت مسئولانه است که نه تنها یادگیری مادام‌العمر را تقویت می‌کند، بلکه به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تبدیل به انسان‌ها و شهروندانی متعادل و روشن‌بین شوند.

در عین حال، این کشور در حال سرمایه گذاری در دانشگاه ها و سایر موسسات آموزش عالی خود است. فنلاند اکنون قصد دارد مکانی جذاب برای مطالعه، انجام تحقیقات و سرمایه گذاری در سطح بین المللی باشد. تا سال 2030، فنلاند قصد دارد 4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کند.

 

همه این‌ها باعث می‌شود فنلاند به‌طور منحصربه‌فردی با دنیایی که با دیجیتالی‌سازی، اتوماسیون، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های جدید دگرگون شده است، سازگار شود، جایی که وظایف و مشاغل سنتی تغییر کرده یا حتی ناپدید می‌شوند و دیگران به جای آن‌ها ظاهر می‌شوند.

 

مهارت برای آینده

هر دو مهارت قدیمی و کاملا جدید در آینده مورد نیاز خواهند بود. این امر نیازمند پیش بینی مهارت ها و نیازهای آموزشی و همچنین همکاری دست اندرکاران در توسعه نظام آموزشی است.

 

نقاط قوت فنلاند در نتایج یادگیری عالی و نسبتاً برابر، سطح تحصیلات بالا، تعادل سالم بین کار و زندگی و انعطاف پذیری سیستم آموزشی است که امکان انطباق سریع فناوری های جدید را فراهم می کند. سیستم فنلاند نیز برای مشارکت عمومی – خصوصی باز است.

#آداب و معاشرت

#ارتباط موثر

#مهارت زندگی

#مهارت ارتباطی

#کارگاه‌های مهارتی

#توسعه فردی

#ارتباط فردی

#کارگاه مهارتی

#آداب گفت و گو

#رضا هوشمند

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 5 = سی پنج