اخبار مشق شب, مقالات مشق شب

کتاب «مبانی طراحی معماری و الزامات تاسیسات در آزمایشگاه پزشکی» چاپ و راهی بازار نشر شد

کتاب «مبانی طراحی معماری و الزامات تاسیسات در آزمایشگاه پزشکی» به نویسندگی و گرداوری سروش دارآفرین، تدوین و گردآوری حسین دارآفرین و تدوین مرجان رهنمای فرزامی توسط انتشارات مشق شب چاپ و راهی بازار نشر شد.

                                                                                                                                                                   آخرین بازبینی دهم خرداد ۱۴۰۱

به گزارش خبرنگار فرهنگی مشق شب، سروش دارآفرین مولف و گردآورنده کتاب، با اشاره به اینکه کتاب««مبانی طراحی معماری و الزامات تاسیسات در آزمایشگاه پزشکی»»، در نه فصل با عنواین زیر به زیور چاپ اراسته شده است ابراز امیدواری کرد این مجموعه 420 صفحه‌ای بتواند منبع مفید و کاربردی در آزمایشگاه‌های پزشکی و به جهت متخصصین آن باشد.

فصل اول: مروری بر مبانی طراحی در آزمایشگاه پزشکی

فصل دوم:طراحی فضای فیزیکی آزمایشگاه پزشکی و الزامات آن

فصل سوم:طبقه بندی آزمایشگاه ها بر اساس سطح ایمنی زیستی و الزامات آن

فصل چهارم: الزامات نور و روشنایی، میزبندی و چیدمان آزمایشگاهی

فصل پنجم:طراحی و الزامات مرتبط با در و پنجره و پوشش کف، دیوار و شقف در آزمایشگاه پزشکی

فصل ششم:انبارش و الزامات آن در طراحی فضای آزمایشگاه

فصل هفتم: الزامات مرتبط با تاسیسات برق و اتصال زمین(ارت) و سامانه‌های اعلاتم حریق، تلفن، شبکه کامپیوتری، دوربین مدار بسته و صوتی در آزمایشگاه پزشکی

فصل هشتم:الزامات و انتخاب سامانه تاسیسات مکانیکی

فصل نهم: واژه نامه مفاهیم مبانی طراحی معماری و الزامات تاسیسات در آزمایشگاه پزشکی و منابع

فصول نه‌گانه این کتاب با نگارشی بسیار ساده و موجز یکایک این مطالب را متذکر شده است. نویسندگان تلاش کرده‌اند در این کتاب طراحی و الزامات مرتبط با در و پنجره و پوشش کف، دیوار و سقف، درهای آزمایشگاهی و بیمارستانی و الزامات آنها، انواع انبار و الزامات آنها در طراحی فضاهای آزمایشگاه، الزامات مرتبط با تأسیسات برق و اتصال زمين (اِرت) و سامانه‌های اعلام حریق، تلفن، شبکه کامپیوتری، دوربین مداربسته و صوتی در آزمایشگاه پزشکی، الزامات، انتخاب سامانه تأسیسات مکانیکی و واژه‌نامه را در نیازهای آزمایشگاهیان ارائه دهند.

 

سروش دارآفرین مولف کتاب مبانی طراحی معماری و الزامات تاسیسات در آزمایشگاه پزشکی گفت:این کتاب به مجموعه امکانات فیزیکی، معماری و ساختاری لازم در یک مجموعه آزمایشگاهی پرداخته است. این کتاب در نه فصل تدوین شده است که با همکاری نویسندگان مختلفی انجام گرفته است. با وجود مسائل مطروحه جدی، کتاب نسبتاً مختصر نوشته و آرایش یافته است.

دارآفرین افزود: از مشکلات موجود در آزمایشگاه های پزشکی عدم توجه به فضا و امکانات پزشکی آزمایشگاه‌ها است و حتی کمبود فضا و معماری نادرست، در مورد آزمایشگاه‌های بیمارستان‌ها و حتی دانشگاهی بیشتر صادق است. اغلب از فضاهای کوچک و محدودی به‌عنوان آزمایشگاه استفاده می‌شود و مقررات استاندارد در نظر گرفته نمی‌شود و این باعث مشکلاتی در حوزه عملکردی آزمایشگاه می‌گردد. این موضوع به‌خصوص در آزمایشگاه‌های چند عملکردی (Multi-Functional) که تعدادی بیشتری نیروی انسانی در آن کار می‌کنند و کارهای مختلف آزمایشگاهی در آن انجام می‌گیرد؛ بیشتر صادق است. در آزمایشگاهی که می‌یابست بر مبانی استاندارد، اقدام به تجزیه و تحلیل نمونه‌ها و بر مبانی علمی بررسی کند؛ در گام اول الزامات استقرار الزامات و دارا بودن فضای کافی و استاندارد و مجهز به تأسیسات استاندارد و ایمن در محیط آزمایشگاه است.

نویسنده کتاب مبانی طراحی معماری و الزامات تاسیسات در آزمایشگاه پزشکی معتقد است: برای دستیابی به این هدف تنها دارا بودن تخصص علمی آزمایشگاهی کافی نیست؛ بلکه باید متخصصان به مجهز بودن محیط آزمایشگاه¬ها با طراحی‌های مناسب، داشتن امکانات استاندارد و ایمن و با صحت عملکرد مطلوب، مطمـئن بـاشنـد. بـرای دستیـابـی بـه ایـن هـدف وجـود یـک کتـاب بـه‌عنوان راهنما (Guide-Line) برای استقرار یک آزمایشگاه پزشکی بسیار ضروری و حتی از واجبات است و کتاب حاضر این خلاء را پر می کند.

در ایجاد معماری آزمایشگاه بایستی علاوه بر فضای کافی، تأثیر ارتباط فضاها و تجهیزات آزمایشگاهی، جداسازی فضاها، امکانات فیزیکی، برق و آب و فاضلاب، دفع مواد خطرزا، وسایل الکترونیکی، مراجعات بیماران و بسیاری عوامل دیگر که در این کتاب به‌خوبی بیان شده است؛ مورد توجه قرار گیرند. حتی استقرار تجهیزات، مبلمان و دکوراسیون آزمایشگاه و نوع فعالیت کارکنان بایستی در طراحی معماری آزمایشگاه مورد توجه قرار گیرد.

کتاب مبانی طراحی معماری و الزامات تاسیسات در آزمایشگاه پزشکی توسط سروش دارآفرین و حسین دارآفرین  و مرجان رهنمای فرزامی تالیف و گردآوری و توسط مرجان رهنمای فرزامی و سجاده موحدی نیا ویرایش شده است.

این کتاب در 420 صفحه در قطع وزیری توسط  انتشارات مشق شب چاپ و منتشر شده است

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 2 = یک