اخبار دنیای نشر, اخبار مشق شب

آیا مدارس در جهان جدید، زنده می‌مانند؟/رونمایی از کتاب «مرگِ مدرسه؟»

آیا مدارس در جهان جدید، زنده می‌مانند؟/رونمایی از کتاب «مرگِ مدرسه؟»

مدیر انتشارات مشق شب از رونمایی کتاب «مرگِ مدرسه؟» که حاوی گفتارهای انتقادی در آموزش و پرورش است، در چهاردهمین نشست کانون خرد و توسعه ایران (کافه خرد) خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی کانون خرد و توسعه ایران، رضا هوشمند در این خصوص گفت: مطالب این کتاب پیرامون سه پرسش اساسی شکل گرفته که عبارتند از: آیا در جهان جدید می‌توان مدرسه را به سبک قدیم اداره کرد؟ تا چه میزان امکان اثربخشی و کارآمدی برای مدرسه به شکل و شیوۀ کنونی قابل تصور است؟ آیا مدرسه با وضعیت امروزش می‌تواند سهمی در توسعه‌یافتگی ما داشته باشد؟

 

وی با اشاره به اینکه هم اینک جلد نخست این کتاب چاپ و منتشر شده و رویکرد چیره بر محتوای آن، نگاه انتقادی به مسائل آموزش و پرورش کشور از منظر توسعه است، افزود: هدف از گردآوری این مجموعه صرفاً انعکاس رویکردهای انتقادی نسبت به نظام آموزش و پرورش کشور نیست، بلکه پس از آسیب شناسی و نشان دادن نقاط انتقادی و بحرانی؛ سازندگی، اصلاح، بهبود و گشودن افق های نو در تمام محتوای این کتاب دنبال شده است.

 

هوشمند با بیان اینکه در این کتاب، شانزده مقاله و گفتار از نُه نویسنده و پژوهشگر که طی سال‌های اخیر در حوزۀ نظام آموزش و پرورش، دست‌ورزیِ اندیشه ای داشته‌اند، گردآوری شده است، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند در این کتاب مسائل آموزش و پرورش را از منظر جامعه‌شناس، اقتصاددان، توسعه‌پژوه، مدیر رسانه، فیلسوفِ تعلیم و تربیت و روانشناس ببینند و به مقایسه و سنجش بنشینند.

 

مدیر انتشارات مشق شب تصریح کرد: این کتاب می‌تواند سرآغازی برای صورت‌بندی منطقی و انتظام‌بخشی به گفتارها و نوشتارهای انتقادی به آموزش و پرورش باشد تا هم نویسندگان و علاقه‌مندان را از نگاه‌های انتقادی بهره‌مند سازد و هم در عین حال کاستی‌ها و مزیت‌های انتقادی‌اندیشی در این هم‌کناری، روشن و تکمیل شود.

 

وی یادآور شد: این کتاب به اینجا ختم نمی شود و بنا بر آن است تا در مجلدهای بعدیِ «مرگ مدرسه؟»، نقدها و یادداشتهای دیگر منتقدان آموزش و پرورش پیرامون مسئله های اساسی آموزش و پرورش گردِ هم آمده و این مسیر ادامه یابد.

رونمایی از کتاب «مرگِ مدرسه؟» / آیا مدارس در جهان جدید، زنده می مانند؟

 

به گفته هوشمند، این کتاب دربرگیرندۀ مقالات و گفتارهایی از خسرو باقری، شیوا دولت‌آبادی، محسن رنانی، حسن عشایری، نعمت‌الله فاضلی، مقصود فراستخواه، محمدامین قانعی‌راد، جعفر محمدی و مرتضی نظری است، که به کوشش مرتضی نظری گردآوری شده و توسط انتشارات مشق شب، روانه بازار نشر می‌شود.

 

 شایان ذکر است کتاب «مرگ مدرسه؟» در چهاردهمین نشست کانون خرد و توسعه ایران(کافه خرد) و با حضور نویسندگان کتاب به تاریخ ۲۹ بهمن رونمایی خواهد شد

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = یازده