اخبار دنیای نشر, اخبار مشق شب

نخستین برداشت تاریخ شفاهی تعزیه دامغان آغاز شد

نخستین برداشت تاریخ شفاهی تعزیه دامغان آغاز شد.

 

¤ نخستین برداشتِ تاریخ شفاهی تعزیه دامغان با مدیریت و راهبری کمیته فرهنگی اجتماعی خانه تسنیم دامغان و همکاری و حمایت شهرداری دامغان و شورای اسلامی شهر دامغان با اجرای دکتر مسلم نادعلی زاده، کارشناس شبیه خوانی با

 استاد حاج ابوالفضل فوادی

شبیه‌خوانِ نام آشنا و صاحب سبک دامغانی، گرفته شد.

استاد فوادی با هفتاد سال تجربه در هنر شبیه‌ خوانی و اجرای شبیه خوانی در اقصا نقاط ایران و درس گرفتن از بزرگان تعزیه ایران، هنوز هم به تربیت شاگردان این هنر اصیلِ  اسلامی می‌پردازد.

استاد فوادی ،دکتر نادعلی زاده 

خوشبختانه دانسته‌های استاد فئوادیان از شبیه‌خوان‌ها، اماکن، شعرای تعزیه و همچنین سیر تحول این هنر در دامغان به عنوان یکی از چهار پایگاه اصلی تعزیه ایران، ما را به ادامه این مسیر مصمم‌تر کرد و منجر به درخواستِ ادامه گفت و گو و برداشت‌های آتی از ایشان شد.

از آنجا که شبیه‌خوان‌ها با ارائه هنر متعالی تعزیه خوانی صاحب قدر و قیمت در تاریخ ایران اسلامی هستند، نام میراث ماندگار و میراث انسانی برازنده ایشان است.

 

 تاریخ شفاهی تعزیه‌خوانی در دامغان ره آورد ارزشمندی در مسیر بازشناخت فرهنگ، هنر، تاریخ و فرهنگ سازان این مرزو بوم دارد.

تاریخ شفاهی تعذیه توجه به اطلاعات و مستنداتی دارد که توسط شبیه‌خوان‌ها سینه به سینه جابجا می‌شود و با دریافت و تدوین و ارائه به عن ان میراث ماندگار معنوی دامغان و ایران ماندگار خواهد شد.

 

 

در اولین برداشت،حضور، مشورت و ارائه دیگاه کارشناسانی همچون دکتر حسن قادری، کارشناس در رشته دکترای ادیان، دکتر مسلم نادعلی‌زاده متخصص و  کارشناس شبیه‌خوانی و تعزیه پژوه، آقای سپهرنیا مسئول کانون تعزیه دامغان به همراه بانو  الهه متولی‌زاده، کارشناس ارشد هنر و معماری، به همراه تیم متخصص تصویر برداری، ضبط و مستند سازی، بانو مهدیه قربانی دانشجوی هنر، آقای حسین مطلبی‌نژاد دانشجوی هنر و همچنین آقای مهدی مظفری شبیه خوان و برنده مسابقات مختلف شبیه‌خوانی در کشور و کلیه افرادی که در ارائه شایسته پروژه تاریخ شفاهی  تعزیه دامغان همراه هستند، راهگشا، مغتنم و شایسته است.

در این مسیر از ارائه اطلاعات، نام‌ها، عکس و صوت و هر چیزی که بتواند در مسیر برداشت تاریخ  شفاهی تعزیه یاری رسان و تسهیل گر باشد استقبال می‌کنیم.

 

  • لذا علاقمندان به این هنر(شبیه خوانی)، محققان، خانواده شبیه خوان‌های مرحوم، صاحبان نسخ شبیه‌خوانی و پژوهشگران این حوزه و همچنین پامنبری‌ها و شنوندگان مجالسِ تعزیه تقاضا می‌شود از راهنمایی، ارائه اطلاعات و مستندات دریغ نکرده و در این راه ارزشمند یعنی دریافت، ثبت و ضبط و تدوین و ارائه هنر متعالی شبیه خوانی تاثیر گزار باشند.
  • شایان توجه است برداشت های تاریخ شفاهی تعزیه، تاریخ شفاهی شهرداران دامغان با همکاری، حمایت و مشورت شهردار دامغان  جناب مهندس تقوی و رئیس شورا جناب مجتبی ایمانیان و اعضای شورای شهر دامغان صورت می گیرد.

رضا هوشمند

سیزدهم اردیبهشت سال ۱۴۰۱

 

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

1 فکر در مورد “ نخستین برداشت تاریخ شفاهی تعزیه دامغان آغاز شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 5 = سه