اخبار دنیای نشر, اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, کارگاه مهارتی, کارگاه‌های مهارتی, مقالات مشق شب

پرستاران بخوانند: آداب معاشرت حرفه‌ای خود را بهبود بخشید

 

آداب معاشرت حرفه‌ای برای معرفی خود به عنوان یک پرستار شیک، با اعتماد به نفس و حرفه‌ای بسیار مهم است. نکاتی که می‌تواند به شما کمک کند که برجسته، ارجمند و شایسته معرفی شوید.

برگرفته از کتاب آداب گفت و گو، نوشته رضا هوشمند، نشر مشق شب 1401

پرستاری همچون بسیاری از مشاغل تخصصی با روابط حرفه‌ای بین افراد مختلف در موقعیت‌های مختلف مشخص می‌شود.

آداب معاشرت حرفه‌ای برای تقویت مهارت‌های ارتباطی خود و تقویت روابط خود با بیماران، خانواده‌ها و همکاران استفاده کنید.

خودتان را معرفی کنید. دست خود را برای دست دادن دراز کنید(البته با در نظر گرفتن شرایط از نظر شیوع بیماری‌های مسری، شرایط بهداشتی محیط و همچنین عرف و قواعد دینی)، و نام خود را با صدایی مطمئن بگویید.

آماده معرفی همکاران به دیگران نیز باشید.

نخست شخص بالاتر سازمان را ذکر کنید. سپس نام شخصی را که قصد معرفی او را دارید بگویید، سپس نام شخصی که معرفی می‌شود را بگویید و چیزی در مورد آن شخص بگویید.

دست دادن مطمئنی داشته باشید. بسیاری از مردم دیگران را بر اساس کیفیت دست دادنشان قضاوت می‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که این دست دادن مطمئن و محکم است (اما نه خیلی محکم – زیاده روی نکنید).

بایستید، کمی به جلو خم شوید، تماس چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید.

مکالمات را در مسیر خود نگه دارید. برای جلوگیری از توهین ناخواسته به کسی، از موضوعات بحث برانگیز مانند دین و سیاست دوری کنید. هنگام صحبت با یک بیمار، به یاد داشته باشید که شما مراقب آن هستید. مشکلات خود را بر سر بیماران خود خالی نکنید. سئوال بپرسید. چیزی در مورد خودتان فاش کنید، اما از شخصی شدن بیش از حد خودداری کنید.

مراقب زبان بدن خود باشید هنگام برقراری مکالمه، فراموش نکنید که دقتی که روی کلمات خود می گذارید، می‌تواند با ارتباط غیرکلامی از بین برود. قد بلند بایستید و شانه های خود را به عقب و چانه خود را بالا ببرید. از خم شدن خودداری کنید دست‌هایتان را بیرون از جیب‌هایتان نگه دارید و دست‌هایتان را روی کمر و پهلوهایتان قرار ندهید و روی سینه‌تان ضربدری نکنید. از یک لبخند صمیمانه برای انتقال گرما و صمیمیت استفاده کنید. برای نشان دادن احترام و محبت خود به چشمان فردی که با او صحبت می کنید نگاه کنید.

محیط کاری مثبت را پرورش دهید. بدون توجه به شرایط استرس‌زا، با همکاران خود مؤدب و مودب باشید.

زمانی که به دیگران احترام می‌گذارید و به دیگران احساس ارزشمندی می‌کنید، به ارتباط موثر و تیم سازی کمک می‌کنید.

مناسب لباس بپوشید. اندازه بودن لباس(تنگی، گشادی و کوتاهی و بلندیِ نامناسب به ایجاد رابطه هدفمند لطمه می‌زند)، از مواردی است که حتما به آن توجه داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که یونیفرم، کت آزمایشگاه و کفش شما تمیز و حرفه‌ای هستند. اگر موهایتان بلند است، آن را به سمت بالا بکشید و از صورتتان بیرون بیاورید. مطمئن شوید که برچسب نام شما قابل مشاهده و خواندن است.

تصویری مثبت و حرفه‌ای ارائه دهید. فرض کنید برای مشاوره بینایی سنجی به یک مرکز پزشکی در شهر رفته‌اید. پس از ثبت نام خانومی با روپوش سفید از شما می‌خواهد که منتظر بمانید تا نوبتتان شود.

بعد از مدت زمانی نام شما را صدا می‌زنند و خانم دستش را برای گرفتن فرم دراز می‌کند و شما گمان می‌کنید برای دست دادن است. شما باید به عنوان یک پرستار و حتی یک مراجعه کننده و بیمار باید بدانید در محیط‌های بیمارستانی و درمانی برای رعایت بهداشت کمترین تماس بدنی برقرار می‌‌شود. حالا دیگر می‌دانید که نباید دست بدهید. خانمی که روپوش سفید داشت شروع به صحبت می‌کند و این در حالی است که نه خودش را، جایگاه شغلی‌اش را معرفی کرده است و اتیکت روی روپوش او هم برعکس شده است و نامش معلوم نیست. باید از او بخواهید خودش را و تخصصش را معرفی کند و پس از آن گفت‌و‌گویتان را ادامه دهید.

خواستم با معرفی یک مثال شما را که پرستار هستید در جایگاه یک مراجعه کننده نشان دهم. رعایت آداب رفتاری، گفتاری و دانستن قواعد آداب معاشرت در شغل ارزشمند پرستاری یک نقطه عطف بزرگ است. پس با مبادی آداب بودن، پرستاری شایسته و دوست داشتنی باشید. در عین حال که تخصص و توانمندی شما ارزشمند است.

انجام آداب معاشرت حرفه‌ای زمان و تلاش زیادی نمی‌خواهد، بنابراین آن را بخشی از تمرین روزمره خود قرار دهید.

برگرفته از کتاب آداب گفت و گو، نوشته رضا هوشمند، نشر مشق شب 1401

آداب دانی در طرح موضوعات، یاداوری اشتباهات به دیگر کادر درمانی و پزشکان، یکی از مهمترین شاخصه‌های یک پرستار مبادی آداب و توانمند در گفت‌و‌گوهای کاری و شغلی است. جراحی که فراموش کرده است دستکش بپوشد و در حال آماده شدن برای عمل جراحی است. پرستار چگونه باید این موضوع را یادآوری کند(در شرایطی که ارتباط پرستار و جراح آن‌قدر امن نیست که پرستار بتواند بدون تعارف و صریح این مطلب را بگوید). خطر  انتقال بیماری و … بیمار  و حتی پزشک را تهدید می‌کند. آموزش مهارت‌های گفت‌و‌گو در شرایط حساس می‌تواند پرستار را با اطمینان خاطر و بدون ترس در جایگاه زنهار دهندگی و تذکر دهنده قرار دهد. با دانستن مهارت گفت‌و‌گو می‌توانیم خطرات متعددی را در کار زندگی و دوستانمان کاهش و یا حذف کنیم.

برگرفته از کتاب آداب گفت و گو، نوشته رضا هوشمند، نشر مشق شب 1401
  • از اشتباه‌های شغلی در گفت‌و‌گوی بداهه بهره ببرید.

هنگامی که اعضای یک تیم(تیم پزشکی، معماری، مهندسی، ورزشی، آموزشی و …) با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، در مورد افکار و ایده‌های خود یاد می‌گیرند و به طور جمعی ایده‌های جدیدی تولید می‌کنند. پذیرش موفقیت‌آمیز تغییر با مکالمات و فرآیندهای یادگیری جمعی در تیم مرتبط است.

هنگامی که اوضاع پایدار باشد، اعضای سازمان ممکن است بتوانند با گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی‌شده‌تر در صحبت‌های روزانه‌شان کنار بیایند. اما زمانی که یک سازمان مایل به تغییر است، بداهه گفتاری برای تسهیل یادگیری، پرسش از باورها و عملکردها، و ایجاد دانش جدید مورد نیاز است. به عنوان مثال، هنگامی که یک پرستار متوجه می‌شود که اشتباهی در مورد بیمار رخ داده است، می‌تواند فرصتی برای یادگیری ایجاد کرد. پرستاری که به سرعت تیم بالینی خود را گرد هم می‌آورد تا درباره چگونگی وقوع این اتفاق و چگونگی اجتناب از آن در آینده صحبت کنند، به ایجاد فرهنگی کمک می‌کند که در آن یادگیری مورد انتظار و ارزش قرار گیرد.

-ویژگی‌ گفت‌و‌گوهایی که باعث بهبود فرایند تشخیص، تجویز و درمان می‌شود.

مکالمه‌ای که درک و یادگیری را بهبود می‌بخشد به طرفین گفت‌و‌گو(منشی، پرستار، پزشک بیمار، همراه بیمار و دیگر کادر درمان) بستگی دارد. اگر افراد یاد شده به هم اعتماد داشته باشند و در تعاملات خود از طریق گوش دادن همدلانه، توجه، پرسش هدفمند از یکدیگر، ارائه پاسخ‌های شفاف و قابل درک، ایجاد حمایت و امنیت نسبت به بیمار همراهی کنند، شاهد شکل‌گیری گفت‌و‌گوهایی خواهیم بود که فرایند تشخیص تا درمان را هموارتر می‌کند.

برگرفته از کتاب آداب گفت و گو، نوشته رضا هوشمند، نشر مشق شب 14011

 

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


2 × = شش