آثار مشق شب, اخبار دنیای نشر, اخبار فرهنگی، ادبی، هنری ایران, اخبار مشق شب

کتاب نگهداری راه در آلمان (همراه با مقایسه راهداری در آلمان و فنلاند) به چاپ دوم رسید

 

کتاب نگهداری راه در آلمان (همراه با مقایسه راهداری در آلمان و فنلاند) تهیه شده در دفتر نگهداری ابنیه فنی راه‌ها به سفارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای توسط انتشارات مشق شب به دومین نوبت چاپ و انتشار رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه راه و شهرسازی مشق شب، دکتر رضا اکبری مترجم این کتاب، با اشاره به اینکه راه‌ها به‌عنوان عناصر ارتباطي اصلي حمل‌ونقل جاد ه‌اي و از جمله مهم‌ترين زيرساخت‌ها جزء شريان‌هاي حياتي هر كشور محسوب مي شوند، تصریح کرد: نگهداري راه‌ها به لحاظ اقتصادي، سياسي، اجتماعي و حتي فرهنگي از اهميت قابل‌توجهي براي دولت‌ها برخوردار است و به واقع می‌توان گفت وضعيت راه‌ها بازتابي از تركيب ميزان موفقيت و كارايي سياست‌هاي اقتصادي و مالي دولت‌ها در قبال حوزه حمل ونقل و ساختارهاي مديريتي و منابع انساني و ميزان بهره وري در سازمان‌هاي متولي بخش راه مي باشد؛ به همين منظور، بازنگري در سياست‌ها و ساختارها طي دهه هاي مختلف در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي يك ضرورت اجتناب‌ناپذير به شمار مي‌رود.
وی افزود: در كشور ايران، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي متولي اصلي نگهداري شبكه راه‌هاي كشور است كه به موجب قوانين و مصوبات مختلف طي سال‌هاي قبل و از جمله آخرين تغييرات ساختاري انجام شده در سال 1395، با ساختار جديد در چارچوب وظايف قانوني خود فعاليت مي‌كند.
به گفته وی، اگرچه براساس آخرين تصميمات ابلاغ شده از سوي دولت، اعتبارات نگهداري راه‌هاي فرعي و روستايي تا اين تاريخ از محل منابع استاني تأمين مي‌شود، ولي برنامه‌ريزي و انجام فعاليت‌هاي راهداري در اين راه‌ها، همچون ساير راه‌هاي شرياني كه مشتركاً توسط دولت و سازمان تأمين مالي مي‌شود، توسط ادارات‌كل استاني و ادارات شهرستاني زيرمجموعه سازمان صورت مي‌گيرد.
دکتر اکبری در ادامه، با بیان اینکه ايجاد بهره‌وري و فراهم کردن شرايط لازم جهت به‌كارگيري آخرين يافته‌ها، روش‌ها، تجهيزات، مواد و مصالح نوين در فعاليت‌هاي نگهداري راه، وجود ساختارهاي سازماني پويا برگرفته از منابع انساني و مديريتي كارآمد توأم با منابع مالي پايدار امري ضروري است، خاطرنشان کرد: اگرچه متوليان نگهداري راه‌هاي كشور طي سال‌هاي گذشته همواره براي حصول حداكثري اين شرايط تلاش کرده‌اند، اما ترويج و الگوبرداري از تجربيات موفق و پرهيز از تجربيات ناموفق ساير كشورها در اين زمينه بسيار مؤثر خواهد بود.
وی افزود: در اين ميان، كشور آلمان به‌عنوان يكي از كشورهاي پيشرو در حوزه حمل‌ونقل جاده‌اي، به‌دليل مشابهت‌هاي متعدد از لحاظ اقليمي و حمل و نقلي مي‌تواند الگوي مناسبي براي حوزه راهداري كشور به شمار رود. به همین خاطر بسياري از روش‌ها و تجهيزات كنوني نگهداري راه‌هاي كشور به طريقي قبلاً در كشور آلمان مورد استفاده قرار گرفته يا به‌واسطه استفاده از آنها در آن كشور به تدريج در ايران نيز رواج پيدا كرده است. بدين لحاظ، بررسي وضعيت نگهداري راه در اين كشور از لحاظ روش‌ها و تجهيزات و ساختارها مي‌تواند براي سياستگذاران حوزه نگهداري راه‌هاي كشور مورد استفاده و مفيد فايده واقع شود.
مديركل دفتر ابنيه فني راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه كتاب حاضر ترجمه بخشي از گزارش‌هاي سالانه‌اي است كه توسط وزارت حمل‌ونقل كشور آلمان منتشر مي‌شود و در آن، وضعيت نگهداري راه‌هاي آن كشور مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد، تصریح کرد: اگرچه، تعداد گزارش‌ها و استانداردهاي منتشر شده توسط آن كشور مربوط به حوزه نگهداري راه بسيار قابل‌توجه است، تنها بخش كوچكي از گزارش مديريتي بخش نگهداري راه آن كشور مورد بررسي قرار گرفته و ترجمه شده است.
دکتر اکبری، مطالعه اين كتاب براي آشنايي مديران و كارشناسان با نحوه برنامه‌ريزي سالانه ماشين‌آلات راهداري و بالاخص ماشين‌آلات نگهداري زمستاني راه و ساختارهاي انساني حوزه نگهداري راه و تحليل هزينه‌هاي نگهداري و همچنين تدوين استانداردهاي مناسب براي ايران را قابل استفاده و مفيد ذکر کرد.
وی یادآور شد: در انتهاي كتاب نیز در يك پيوست مجزا، مقايسه اجمالي بين وضعيت و ساختار نگهداري راه در كشورهاي آلمان و فنلاند آورده شده است كه با توجه به تفاوت اقليمي اين دو كشور و تأثير آن در راهداري زمستاني، مي‌تواند مورد توجه و استفاده قرار گيرد.
شایان ذکر است، این کتاب در 184 صفحه و قطع وزیری توسط انتشارات مشق شب، ناشر تخصصی حوزه عمران، راه و شهرسازی در نوبت دوم چاپ و منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره‌های 66962516-17 و خرید آنلاین از سایتwww.mashghshab.com تماس حاصل کنند.

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× 9 = چهل پنج