اخبار دنیای نشر, اخبار فرهنگی، ادبی، هنری ایران, اخبار فرهنگی، ادبی، هنری جهان, اخبار مشق شب, گوناگون

جشن نوروز در یونسکو و غیبت ترکیه و آذربایجان

 

جشن نوروز در یونسکو و غیبت ترکیه و آذربایجان

مرکز یونسکو در پاریس، نوروز باستانی را در هماهنگی با ایران و کشورهای حوزه نوروز به استثناء ترکیه و جمهوری آذربایجان، جشن گرفت.

به گزارش خبرنگار مشق شب و به نقل از ایسنا، ساختمان مرکزی یونسکو در پاریس، روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ با حضور ۱۰ کشورِ ایران، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، قرقیزستان، قزاقستان و هند، شاهد برگزاری جشن نوروز باستانی بود.

هماهنگ‌کننده اجرای این مراسم، ایران بود. احمد پاکتچی ـ سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو ـ در این گرامی‌داشت گفت: نوروز به دلیل ارتباط استوار آن با طبیعت، این ظرفیت را دارد که یک جشن برای کل ملل باشد و ثبت آن در فهرست میراث ناملموس فرهنگی بشر، تسهیل‌کننده این امر است.

او اضافه کرد: مردم ایران و منطقه، که نوروز را جشن می‌گیرند، نه تنها آن را نمود نو شدن طبیعت می‌شمارند، بلکه از نوروز به عنوان فرصتی برای فراموش کردن کدورت‌ها و آزردگی‌ها، و بازسازی دوستی‌ها و ایجاد صمیمیت استفاده می‌کند. ما نیز امیدواریم که نوروز زمینه‌ای برای تجدید دوستی و ایجاد همبستگی میان ملل مختلف، بخصوص در منطقه ما باشد.

کتابم را چگونه چاپ کنم؟ / مراحل و توضیحات فرآیند انتشار کتاب –

فیرمین ماتوکو ـ معاون امور بین‌المللی مدیر کل یونسکو ـ نیز درباره جایگاه و اهمیت نوروز سخنرانی کرد.

جشن نوروز در یونسکو و غیبت ترکیه و آذربایجان

 

«نوروز» در سال ۲۰۰۹ به عنوان میراث ناملموس جهانی در یونسکو ثبت شده و ۱۲ کشور در آن مشارکت دارند. از همین‌رو همه ساله مراسمی به مناسبت بزرگداشت نوروز در یونسکو برگزار می‌شود. در این مراسم نزدیک به ۴۰۰ نفر از سفرا و فعالان امور فرهنگی و بین المللی حضور داشتند.

کشور ترکیه به دلیل عزادار بودن در زلزله اخیر و به همراه آن جمهوری آذربایجان از میان ۱۲ کشور عضو گروه نوروز، امسال در این جشن مشارکت و حضور نداشتند، در این مراسم نیز به قربانیان و بازماندگان زلزله ترکیه، ادای احترام شد.

یونسکو، نوروز باستانی، جشن نوروز، جشن نوروز باستانی، بهار،

کتابم را چگونه چاپ کنم؟ / مراحل و توضیحات فرآیند انتشار کتاب –

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 − سه =