اخبار فرهنگی، ادبی، هنری جهان, اخبار مشق شب, گوناگون

شاهکارهایی که فقط در آمستردام پیدا می‌کنید

نمایشگاه بزرگ «ورمیر» که در موزه ملی آمستردام برگزار شده است،‌ این روزها توجه بسیاری از علاقه‌مندان به هنر را به پایتخت هلند جلب کرده است. در ادامه نگاهی داریم به برخی از قابل‌توجه‌ترین شاهکارهای هنری که در آمستردام نگهداری می‌شوند.

 

به گزارش خبرنگار مشق شب و به نقل از آرت‌نیوزپیپر،‌ هلند در بخش زیادی از قرن هفدهم و چند دهه از قرن نوزدهم و بیستم،‌ خانه برخی از بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ بوده و امروزه بخش زیادی از آثار هنری این هنرمندان را در موزه‌های آمستردام به نمایش گذاشته است.

کتابم را چگونه چاپ کنم؟ / مراحل و توضیحات فرآیند انتشار کتاب –

«موزه ملی آمستردام»‌(Rijksmuseum)، بزرگترین مجموعه ملی هلند محسوب می‌شود و محل نگهداری آثار هنری مهم هنرمندان هلندی قرن هفدهم است. «موزه اشتدلیک آمستردام»،‌ یکی از نخستین مجموعه‌های هنر و طراحی مدرن را نگهداری می‌کند. «موزه ون‌گوگ» نیز دیگر موزه قابل‌توجه آمستردام به شمار می‌رود که بزرگ‌ترین مجموعه آثار هنری این هنرمند را دربرگرفته است. در ادامه برخی از مهم‌ترین آثار هنری را که در این موزه‌ها نگهداری می‌شوند مشاهده می‌کنید:

 

«مرد انگلیسی در مسکو»(۱۹۱۴) اثر «کازیمیر ماله‌ویچ»/ «موزه اشتدلیک آمستردام»

کلاژهای هندسی «ماله‌ویچ» و کلمه‌های سیریلیک گواهی بر ظهور سبک «سوررئالیسم» است. این اثر هنری جذاب، گیج‌کننده و هیجان‌انگیز از این هنرمند آوانگارد اروپایی،‌ با سایر آثار «ماله‌ویچ»‌ تفاوت‌هایی دارد، با این حال یکی از آثار مهم در مجموعه موزه اشتدلیک به شمار می‌رود.

 

کتابم را چگونه چاپ کنم؟ / مراحل و توضیحات فرآیند انتشار کتاب –

 

«گشت شبانه»‌(۱۶۴۲) اثر «رامبرانت»‌ / موزه ملی آمستردام

بدون شک، «گشت‌شبانه»‌ اثر «رامبرامنت»‌،‌ نقاش عصر طلایی هلندی(۱۶۰۶ـ۱۶۶۹)، قلب موزه ملی آمستردام است. «گشت‌شبانه»‌ نه تنها بزرگترین و مهم‌ترین اثر موزه است، بلکه کل مجموعه به معنای واقعی کلمه در اطراف این نقاشی ساخته شده است و گالری «گشت‌شبانه»‌ در مرکز ورودی موزه به نام «گالری افتخار» قرار دارد. این نقاشی عظیم و واقعی به دلیل بازی دراماتیک نور و سایه‌اش و همچنین به این دلیل شهرت دارد که تصویری بدیع از یک گروه در حال حرکت را به جای یک حالت نظامی ثابت به نمایش می‌گذارد.

«سوارکاری صبحگاهی در ساحل»‌(۱۸۷۶) اثر «آنتون ماوه» / موزه ملی آمستردام

 

در نیمه دوم قرن نوزدهم، گروهی از هنرمندان هلندی که مقر اصلی آنها در لاهه بود، با تصاویری از مناظر و مناظر دریایی خاکستری هلند، توجه جهان را به هنر هلند جلب کردند. «آنتون ماوه»(۱۸۳۸-۱۸۸۸) – که به ون گوگ آموزش داد و بعداً الهام‌بخش موندریان شد – احتمالاً یکی از مهم‌ترین چهره‌های این گروه بود و شاهکار او اکنون نشان دهنده تلفیقی از رئالیسم و ​​امپرسیونیسم است.

 

«ترکیب‌بندی شماره چهار با قرمز،‌ آبی و زرد»(۱۹۲۹) اثر «پیت موندریان»‌ / موزه اشتدلیک آمستردام

این نقاشی مربعی،‌ نقطه اوج مسیر «موندریان» در تبدیل شدن از یک دانشجوی هنر علاقه‌مند به مناظر، به غول بی ادعای مدرنیست است. این اثر که با خطوط سیاه افقی و عمودی تعریف شده است،‌حد فاصل بین قطعه‌های رنگی  اوایل ۱۹۲۰ و شبکه‌های پیچیده دهه ۱۹۳۰ و پس از آن است.

کتابم را چگونه چاپ کنم؟ / مراحل و توضیحات فرآیند انتشار کتاب –

«خدمتکار شیردوش»(حوالی ۱۶۶۰) اثر «یوهانس ورمیر»‌/ موزه ملی آمستردام

 

با اینکه یوهانس ورمیر (۱۶۳۲-۱۶۷۵) یکی از بزرگ‌ترین نقاشان «عصر طلایی هلند» بود، اما در دوران حیاتش چندان مورد توجه نگرفت. تقریباً ۲۰۰ سال گذشت تا اینکه او به دلیل توجه دقیقش به نور، رنگ و فرم تحسین شد. «خدمتکار شیردوش» یکی از چندین نقاشی این هنرمند با موضوع زندگی روزمره در فضای داخلی است و به نمادی از هلند تبدیل شده است.

 

«گندم‌زار و کلاغ‌ها»(۱۸۹۰) اثر «ونسان ون‌گوگ» / موزه ون‌گوگ

«ون‌گوگ»‌ این اثر هنری باشکوه را در آخرین ماه زندگی‌اش خلق کرد. او در دوران اقامت در «اور سور اواز» مجموعه‌ای از مزارع گندم اطراف روستای کوچک را نقاشی کرد که این تابلو نقاشی نیز یکی از آن‌ها است.

نمایشگاه، ورمیر، نمایشگاه بزرگ ورمیر، موزه ملی آمستردام،پایتخت هلند، آرت‌نیوزپیپر، هنر، موزه، نقاشی، هنر دنیا، هنلند، موزه هلند

ون گوک،یوهانس ورمیر، پیت موندریان، موزه اشتدلیک آمستردام، آنتون ماوه، یوهانس ورمیر، آنتون ماوه، رامبرانت، خدمتکار شیردوش، اثر نقاشی

خبر از ایسنا

کتابم را چگونه چاپ کنم؟ / مراحل و توضیحات فرآیند انتشار کتاب –

 

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 × = بیست چهار