آثار مشق شب, اخبار دنیای نشر, اخبار فرهنگی، ادبی، هنری ایران, اخبار مشق شب, دست نوشته‌ها, گوناگون, مقالات مشق شب

فرهنگ واژگان سخن ، گزیده‌هایی از فرهنگ بزرگ سخن(۱)

  • مشق شب با هدف گسترش دایره واژگان مخاطبان، نویسندگان و مترجمانش و همچنین خوانندگان محتواهای ارائه شده در سایت مشق شب با انتخاب واژه‌های پر کاربرد، زیبا، متفاوت، خاص و گم شده در متون قدیمی و بیان آن و ارائه مفهوم و برداشت لغوی از آن می‌کوشیم به احیای مجدد و تقویت زبان فارسی کمک کنیم.

امیدواریم با بازخوانی کلمات، واژه‌ها و عبارت‌ها و بیان آن در گفت‌و‌گو‌ها، نامه‌ نگاری، یاداشت‌ها و … بتوانیم جامع‌تر، گسترده‌تر و زیباتر سخن بگوییم، بنویسیم و با هم کلامی ارتباط برقرار کنیم.

گسترش دایره واژگان در سرایش شعر، نوشتن رمان، دلنوشته و … هم موهبتی است دست یافتنی.

در عین حال که از شما مخاطب ارجمند مشق شب دعوت به همراهی، خوانش و تکرار واژگان ارائه شده در زندگی روزمره و فعالیت‌های اجتماعی، اداری و … شما را داریم، برای ترویج، انتشار و انتقال آن به نوآموزانِ داستان نویسی، شاعران جوان و نویسندگان کوشا باشید.

در آخر پیش از ارائه اولین بخش از واژه‌های انتخابی از کتاب “فرهنگ بزرگ سخن” نوشته دکتر حسن انوری، از ارائه پیشنهادها، واژه‌‌ها، کلمات، جملات، امثال و حکایت‌هایی که می‌توانند به نحوی در افزایش دایره واژگان ما و مخاطبان یاری رساند، استقبال می‌کنیم.


خلاصه کلام: مشق شب از این پس در سایت رسمی انتشارات مطالبی با عنوان فرهنگ واژگان سخن منتشر می‌کند که در هر نوبت با ارائه ده واژه از فرهنگ بزرگ سخن نوشته زنده یاد دکتر حسن انوری، می‌کوشد به افزایش دایره واژگان مخاطبان، نویسندگان و مترجمانش کمک کند.

🔺️گزیده‌هایی از فرهنگ بزرگ سخن(۱)

۱. آب آوردن: مبتلا شدن چشم به بیماری آب مروارید یا آب سیاه؛ جمع شدن مایع در بعضی قسمت‌های بدن مثل زانو، شکم و مانند آنها به سلب بیماری
۲.آب از چشم کسی دویدن: گریه کردن او
۳. آب از چشم کسی گرفتن: او را به گریه انداختن
۴.آب از روی کسی بردن: خوار و خفیف کردن او
۵.آب از گلوی کسی بریدن: منافع، مزد و با آسایش او را از میان بردن
۶. آب الک کردن: کنایه از کار بیهوده کردن است.
۷.آب بر آسمان انداختن: آب دهان به بیرون انداختن برای نشان دادن خشم و نفرت
۸.آب بر جگر زدن: کم کردن غم و ناراحتی
۹.آب به آب شدن: ۱. تغییر مزاج پیدا کردن بر اثر رفتن از جایی به جای دیگر ۲. مُردن
۱۰.آب در آسیاب کسی ریختن: به او کمک کردن و سبب رونق کار او شدن

 

#فرهنگ_بزرگ_سخن

#واژه

#فرهنگ

مطالب مربوطه:

در فرهنگ بزرگ سخن براي همه‌ي واژه‌ها و تعبيرات در حوزه‌ی واژگان عمومی از قديم و جديد شاهد مستند نقل شده و نخستين بار در تاريخ فرهنگ‌نويسی فارسی، آثار نويسندگان و شاعران قديم در کنار نويسندگان دوره‌ی قاجار و قرن حاضر قرار گرفته است، از اين رو فرهنگ بزرگ سخن سير تحول واژه‌ها را از قرن سوم و چهارم هجری تا امروز نشان می‌دهد. همچنين در آثار مربوط به زمان حاضر سعی شده است از کسانی شاهد نقل شود که زبان فارسی، زبان مادری آنان بوده و به ويژه به زبان فارسی متداول در مرکز ايران داستان نوشته‌اند، چنان که بر اين مبنا، در آغاز کار يک‌صد و سی و پنج اثر از نويسندگان معاصر فيش شده است.

فرهنگ بزرگ سخن، نخستين فرهنگ بزرگی است که به وسيله‌ی متخصصان رشته‌های گوناگون علمی نوشته شده و اصطلاحات هر رشته را، متخصص آن رشته نوشته است.

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − = 6