مقالات مشق شب

مردی که جاودانه است

بیوگرافی (زندگینامه ) دکتر علی اصغر عالمی

در شهرستان دامغان خاندان بسیار بزرگ و ریشه داری با نام خانوادگی عالمی وجود دارد ، افراد این خاندان همواره انسانهای بزرگ و دانشمندی بوده و هستند و در هر زمینه ای که وارد شده اند به بالاترین حد آن دست یافته اند .

دکتر علی اصغر عالمی یکی از افراد همین خاندان بزرگ است .

دکتر علی اصغر عالمی فرزند مدیر عالمی  متولد دامغان است و اجداد او اهل روستای حجاجی دامغان بوده اند و ایشان سالهاست که ساکن آمریکا بوده والبته سالی 3 4 بار برای دید و بازدید به وطن و شهرستان خویش ( دامغان ) مراجعت می نمایند .

مدرک تحصیلی : دکترای تخصصی (PHD) در رشته ی آگرونامی ( شاخه ای از مهندسی کشاورزی و باکتری شناسی) از دانشگاه بالتیمور مریلند آمریکا . ایشان در گذشته در ایران مسئولیت های بزرگ کشوری را بر عهده داشته اند که از جمله آن می توان به معاون مدیر کل شیلات ایران اشاره نمود و همچنین در کشور آمریکا و در شهر بالتیمور نیز همواره از افراد مسئول و تاثیر گذار و صاحب منصب بوده و هستند .

البته خاندان عالمی در کنار کسب علم و دانش و معرفت هرگز از انجام امور خیریه غافل نبوده اند و همواره در امور خیر پیش قدم بوده و جالب این که دکتر علی اصغر عالمی هم در ایران دستی در امور خیر دارد و هم در آمریکا .

دکتر علی اصغر عالمی كه امسال به عنوان خير برگزيده از سوی نهاد كتابخانه‌های كشور معرفی و در تاریخ 16 آذر سال 1388 از ایشان تجليل شد،‌ هدف خود از پيشقدم شدن در ساخت كتابخانه را اشاعه فرهنگ كتابخوانی در شهرستان دامغان عنوان كرد و افزود: بسياری از ايرانيان مقيم خارج از كشور امكان مالی كافی برای انجام امور خيريه در زادگاه خود را دارند. ارزش ساخت كتابخانه به عنوان مركز اطلاع‌رسانی و پرورش دانایی كمتر از درمانگاه، بيمارستان و مسجد نيست.

 این کتابخانه با نام مدیر عالمی واقع در منطقه باغ عالمی شهرستان دامغان در سال 1374 و با زیر بنای 400 متر مربع به همت دکتر علی اصغر عالمی احداث گردیده که به این تریتب عنوان اولین کتابخانه خیر ساز استان سمنان را به خود اختصاص داده است.

دکتر علی اصغر عالمی در حال دریافت لوح

در همین زمینه گفتنیست دكتر علی اصغر عالمی همچنين هزينه ساخت موزه مردم‌شناسی و فرهنگسرای دامغان را تامين كرده كه آماده بهره‌برداری است.

از دیگر امور خیریه دکتر علی اصغر عالمی می توان به پرداخت کمک هزینه جهت بورس تحصیلی برخی دانشجویان ممتاز در دانشگاه علوم پایه دامغان اشاره کرد که ایشان کمک های مالی را در این زمینه به دانشگاه علوم پایه دامغان اهدا نموده اند و همچنین در زمینه دانشگاهی در خارج از ایران ایشان هر ساله جایزه ای نقدی موسوم به جایزه “Laurence Short Academic Award & Emergency LoanFOR F1 STUDENTS” را به دانشجویان ممتاز خارجی (غیر آمریکایی ) در دانشگاه بالتیمور مریلند اهدا می نمایند این کار تقریبا سی سال است که با همت جناب دکتر علی اصغر عالمی و خانواده اشان صورت می پذیرد . و از آنجا که دکتر علی اصغر عالمی در شهر بالتیمور و دانشگاه آن ، فردی بسیار تاثیر گذار و با نفوذ هستند همواره از این نفوذ خود جهت کمک به ایرانیان و مسلمانان بهره می برند و همواره شاهد جهد تلاش ایشان جهت اهدای امتیازاتی مذهبی و دینی به مسلمانان همانند سایر ادیان چه در دانشگاه و چه در شهر بالتیمور بوده ایم .

ناگفته نماند که حس ناسیونالیستی و وطن دوستی از ویژگی های بارز شخصیتی دکتر علی اصغر عالمی می باشد . در همین زمینه یک مورد را در این جا اشاره می کنم .

ایشان و همسرشان در سیسیل کانتی واقع در ایالت مریلند مزرعه ای داشتند که تصمیم گرفتند که آنها را تفکیک کرده دست به شهرک سازی بزنند . که این کار را نیز انجام دادند و از آن جا که علاقه وافری به زادگاه خود داشتند تصمیم به این گرفتند که قسمت شهرک را که زمین مزروعی خود دکتر بوده و بعدا تبدیل به شهرک شده را به اسم دامغان نامگذاری کنند که این نام در آمریکا پذیرفته شده نبوده و اجازه آن را نمی دادند ، به گفته خود جناب دکتر عالمی حدود نه سال طول کشید و ایشان اصرار نمودند و به دادگاه ایالتی رفتند و آمدند تا بالاخره مجوز این شهرک با نام دامغان در سیسیل کانتی ایالت مریلند صادر شد . الان این شهرک که توسط ایشان ساخته شده با نام شهرک دامغان در سیسیل کانتی آمریکا شناخته می شود و زمینی که مربوط به همسر دکتر عالمی بود با اجازه ایشان به عنوان شهرک علی آباد نام گذاری شده و وجه تسمیه آن یعنی ( علی کسی که آن ملک را آباد نمود ) زیرا در آمریکا دکتر را بیشتر با قسمت اول نام خویش یعنی دکتر علی عالمی می شناسند و در نهایت جاده و خیابانی که به این دو شهرک منتهی می شود را نیز دامغان نام نهادند وجود خیابان و شهرکی با نام دامغان در ایالت مریلند آمریکا بسیار جالب به نظر می رسد و انسان از وجود همچنین انسانهای وطن دوستی که هرگز زادگاه خویش را فراموش نمی کنند احساس شعف و غرور می کند.

                    

ایشان در مورد بیمه ی بازنشستگی و بیکاری نیز در آمریکا اقداماتی انجام داده اند که دیگر توضیح آن از حوصله این مجال خارج می شود ولی لینک آن را در اینجا قرار می دهم .

افراد خانواده دکتر عالمی نیز هگی تحصیلات عالیه دارند که در زیر اشاره ای به آن می نمایم .

دکتر شمس الدین عالمی (معروف به امیر خان): دکترای حقوق قضایی که تنها شاید نزدیک به شصت سال از عمر مدرک دکترای ایشان می گذارد.

مجتبی عالمی : کارشناسی ارشد حسابداری مالی

دکتر علی اصغر عالمی : دکترای آگرونامی

دکتر اکرم عالمی : دندان پزشک

افسر عالمی : متخصص پوست و مو

این نکته قابل توجه است که کوچکترین فرزند این خانواده که دکتر اکرم عالمی می باشند حدودا 65 سال سن دارند .

شایان ذکر است به پاس سالها خدمت وبرخورداری از اخلاق انسانی ومسئولیت اجتماعی دکتر علی اصغر عالمی دانشگاه دامغان کتاب جاودانگی را با همکاری موسسه انتشاراتی مشق شب منتشر  کرد

کتاب جاودانگی به سفارش دانشگاه دامغان و انجمن خیرین دانشگاه دامغان به جهت پاسداشت مقام شامخ خیر ارجمند دکتر علی اصغر عالمی تهیه تنظیم و منتشر می‌شود.

مهدی صرفی نویسنده کتاب جاودانگی افزود:

کتاب جاودانگی ارج نامه نیکوکار، اندیشمند و فرهیخته دامغانی دکتر علی اصغر عالِمی شامل بخش های پیشگفتار،پرداختن به زندگی دکتر عالمی از زبان خودشان، دکتر عالمی از نگاه دیگران، بخش جاودانگی و نهایتا گالری تصاویر دکتر عالمی است.
دکتر مهدی صرفی یکی از تهیه کنندگان و تدوین کنندگان کتاب با اشاره به وظیفه اخلاقی و انسانی معرفی افراد سخاوتمند و خیر به جامعه در جهت ترویج و برکت خیر و خوبی گفت: کتاب جاودانگی با هدف معرفی دکتر عالمی به هم شهری‌های دامغانی و هم استانی های او و دیگران با حمایت و همراهی و سیاست‌گذاری دانشگاه دامغان و بنیاد خیرین حامی دانشگاه دامغان تهیه تدوین و آماده انتشار شده است.
مهدی صرفی در خاتمه دانشگاه دامغان و بنیاد خیرین حامی دانشگاه دامغان را از پتانسیل‌های بلفعل و پویایی دانست که در مسیر و راه توسعه دانش محور اندیشه و عملکرد انسان‌های ارزشمند دانست که از هیچ کوشش و تلاشی در راه اعتلای ارزش‌های حوزه علم و اندیشه نظام جمهوری اسلامی ایران مضایغه نکرده‌اند.

کتاب جاودانگی در قطع وزیری و در ۱۶۸ صفحه متن توسط دکتر عبدالعلی بصیری و دکتر مهدی صرفی تهیه و تدوین و توسط موسسه انتشاراتی مشق شب منتشر شده است.

 

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − یک =