اخبار کارگاه های مهارت زندگی, مقالات مشق شب

مهارت‌های زندگی (Life Skills)(1)

مهارتهای زندگی (Life Skills)(1)

تعریف مهارت‌های زندگی چیست؟

مهارت‌های زندگی چه مواردی هستند؟

مهارت‌های زندگی به چه کار می‌آیند؟

مقدمه:

پیش از ورود به هر بحث و گفت و گو، نخست سنگ‌هایمان را با هم وا بکنیم.

برای چند دقیقه به اندازه خواندن مطالب این صفحه، دانش، قضاوت و برداشت‌های شخصی خودت را پشت در بگذار و با آگاهی همان بهترین سرمایه هر انسان، بیا تا هم سخن شویم.

این که پذیرش داشته باشی و دانسته‌ها، برداشت‌ها و قضاوت‌ها و حتی تجربه‌های زیسته خود را پشت در اتاق من بگذاری و به یک فنجان هم سخنی، میهمان من شوی خود یک مهارت است و عجیب مهارتی ناب.

خوش آمدی، بنشین تا بهترین لباس هایمان را زیباترین کلماتی که تا به حال آموخته ام و ناب ترین مهارت های زندگی را که در سال‌های اخیر از معاشرت با کودکان و نوجوانان و خانواده هایشان و همچنین معلم های ایران جان آموخته ام را برایت تعریف کنم.

تا همین جا هم من و تو از مهارت پذیرش هم برخورداریم و شنونده خوب بودن را هم به آن بیفزاییم میشود دو مهارت کلیدی که بناست با هم گسترشش دهیم.

آری برای سخن گفتن، گفت و گو و معاشرت به عنوان یکی از ضروریات زندگی اجتماعی باید از مهارت‌هایی برخوردار بود که سخن آغاز شود.

در ادامه خواهم گفت: گفت و گو یکی از راهکارهایِ پایان جنگ، خصومت، بدبینی، دلتنگی، بدبینی و  قضاوت نادرست و … است و از میان این ‌همه مهارت زندگی من گفت و گو را از همه بیشتر و پیشتر دوست می‌دارم و قائلم که مهارت گفت و گو پایه هر ارتباط فردی و اجتماعی است و برای درک و کسب سایر مهارت‌های زندگی باید به طور حرفه‌ای از مهارت گفت و گو برخوردار باشیم.

  • مهارت کلیدی پذیرش سخن دیگران و شنونده خوب بودن یک موهبت و یک توانمندی فردی و اجتماعی است.

 

  • تعریف مهارت‌های زندگی چیست؟
  • مجموعه‌ای از توانمندی‌ها که به فرد کمک می‌کند انسان برخوردارتری باشد.
    – مهارت‌‌های زندگی به مجموعه توانایی‌هایی گفته می‌شود که به ما کمک می‌کنند تا به طور موثر و کارآمد با چالش‌های زندگی مواجه شوید.

مهارت‌های زندگی ممکن است در اثر تجارب زندگی یا از طریق آموزش کسب شوند و به واسطه آن‌ها می‌توانید به طور موثر و کارآمد به مسائل زندگی خود رسیدگی کنید.

اصطلاح مهارت‌های زندگی (Life Skills) مهارتهایی که به ما برای زندگی بهتر کمک می‌کنند.

با این حال همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، اجماع و اتفاق‌نظر قطعی در مورد فهرست مهارت‌های زندگی و اینکه چه چیزهایی را باید به عنوان مهارت زندگی ضروری دانست و یادگیری آن را توصیه کرد وجود ندارد.

نکته باریک: تعریف مهارت‌های زندگی را برای آن دسته از آدم‌هایی آوردم که با کلیشه و تعریف و میان تیتر و پرسش و پاسخ،  ذهنشان را بسته‌اند و اگر یکباره می‌نوشتم مهارت زندگی یعنی حال خوب، حس خوب و آگاهی از خوشبختی و آرامش و آسایش، با لو دادن همه چیز و یک‌باره ممکن بود، رشته پذیرش و شنونده خوب بودن مخاطب پاره می‌شد و ارتباطمان از دست می‌رفت.

مهارت‌های زندگی یک سری توانمندی‌هایی است که باید کسب شود، مطالعه شود و تقویت شود تا من به عنوان یک انسان در روابط فردی و اجتماعی زندگی بهتری داشته باشم و موفق، سربلند و راضی باشم.

تعریف من از مهارت‌های زندگی یک جمله و خلاص:

مهارت‌های زندگی، آگاهی از زندگی به معنای اصیل و واقعی آن است.

مهارت‌های زندگی برخورداری از زندگی و خوشبختی است.

کسب مهارت‌های زندگی و تقویت داشته‌های شخصی و تجربه‌های زیسته رهنمون ماست به سوی خوشبختی و زندگی متعالی.

زندگی بهتر، یک تعریف کوتاه، جامع و قابل قبول.

مخاطب ارزشمند نوشته‌های من، چقدر خوب است، هنوز از دو موهبت پذیرش سخن دیگران و شنونده خوب بودن برخورداریم و نه من سراغ قضاوت تو رفته‌ام و نه تو مرا و سخنم را سرسری گرفته‌ای؛ پس گفت و گویمان را ادامه بدهیم و به اتفاق‌های خوب که خواهد افتاد، امیدوار باشیم.

پی نوشت 1: در بخش‌های بعد به مهارت‌های خود آگاهی، آداب معاشرت، خوب شنیدن، خوب حرف زدن،آداب غذا خوردن، فن بیان، دوست یابی، کنترل خشم، کنترل استرس، مهارت شکست خوردن، تقویت عزت نفس، مهارت راستگویی، گذشت، نقد پذیری، مسئولیت اجتماعی،مهارت برنامه ریزی،  وفاداری و رازداری و فراوان فراون مهارتی که باید آموخت تا توانمند، برخوردار و خوشبخت بود، خواهیم پرداخت.

پی نوشت 2:بسیاری از مطالب و نوشته ها محصول تجربه و دانش و پژوهش کسب شده در کارگاه های مهارتی است که برای کودکان و نوجوانان و دانش آموزان مدارس تهران و شهرهای مختلف و روستا‌ها کسب شده است. در این مسیر نمی توان از همراهی و حمایت اداره آموزش و پرورش تهران، اداره آموزش و پرورش دامغان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان، کانون فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان و خانه تسنیم دامغان نگفت. حتما این مهم با این کیفیت و انسجام پیش نمی رفت اگر این خوبان در جایگاه حقیقی و حقوقی همراه نبودند.

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 × = شصت چهار