اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, کارگاه مهارتی, کارگاه‌های مهارتی

چه چیزی باعث افسردگی درکودکان ونوجوانان می شود؟

افسردگی چیست؟

علائم بدخلقی و افسردگی را در کودکان بشناسید و راه هایی را بیاموزید که به آنها کمک کند احساس بهتری داشته باشند.

یونیسف:

همه بچه‌ها گاهی احساس ضعف یا بی‌حالی می‌کنند، این بخشی طبیعی از رشد است. اما این احساسات زمانی که به‌شدت در دوره‌های زمانی طولانی احساس می‌شوند، می‌توانند نگران‌کننده باشند، به‌ویژه اگر بر زندگی اجتماعی، خانوادگی و مدرسه‌ای فرزندتان تأثیر بگذارند.

اگرچه برای هرکسی سخت است که در هنگام افسردگی احساس خوش‌بینی کند، افسردگی قابل درمان است و کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به احساس بهتر فرزندتان انجام دهید.

افسردگی یکی از رایج ترین انواع شرایط سلامت روان است و اغلب همراه با اضطراب ایجاد می شود.

افسردگی می تواند خفیف و کوتاه مدت یا شدید و طولانی مدت باشد. برخی از افراد تنها یک بار تحت تأثیر افسردگی قرار می گیرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است چندین بار آن را تجربه کنند.

افسردگی می تواند منجر به خودکشی شود، اما زمانی که حمایت مناسب ارائه شود قابل پیشگیری است. این مهم است که بدانیم برای کمک به جوانانی که به فکر خودکشی هستند، می توان کارهای زیادی انجام داد.

 

چه چیزی باعث افسردگی می شود؟

افسردگی می تواند به عنوان واکنشی به چیزی مانند سوء استفاده، خشونت در مدرسه، مرگ یکی از نزدیکان یا مشکلات خانوادگی مانند خشونت خانگی یا فروپاشی خانواده رخ دهد. ممکن است فردی پس از استرس طولانی مدت دچار افسردگی شود. همچنین می تواند در خانواده اجرا شود. گاهی اوقات ممکن است ندانیم چرا این اتفاق می افتد.

افسردگی در کودکان و نوجوانان

افسردگی می تواند در کودکان و نوجوانان به صورت دوره های طولانی ناراحتی یا تحریک پذیری ظاهر شود. این بیماری در بین کودکان بزرگتر و نوجوانان بسیار رایج است، اما اغلب ناشناخته می ماند.

برخی از کودکان ممکن است بگویند که احساس «ناراحتی» یا «غمگینی» دارند. دیگران ممکن است بگویند که می خواهند به خود صدمه بزنند یا حتی خود را بکشند. کودکان و نوجوانانی که افسردگی را تجربه می کنند بیشتر در معرض خطر آسیب به خود هستند، بنابراین چنین پاسخ هایی باید همیشه جدی گرفته شود.

فقط به این دلیل که کودک غمگین به نظر می رسد، لزوماً به این معنی نیست که او افسردگی دارد. اما اگر غم و اندوه دائمی شود یا در فعالیت های اجتماعی عادی، علایق، کارهای مدرسه یا زندگی خانوادگی تداخل پیدا کند، ممکن است به این معنی باشد که آنها به حمایت یک متخصص بهداشت روان نیاز دارند.

به یاد داشته باشید، فقط یک پزشک یا یک متخصص سلامت روان می‌تواند افسردگی را تشخیص دهد، بنابراین اگر نگران فرزندتان هستید، از مشاوره با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود دریغ نکنید.

 

 

علائم و نشانه های افسردگی در کودکان

افسردگی برای کودکان مختلف ممکن است متفاوت باشد. در اینجا برخی از علائم و نشانه های رایج افسردگی آورده شده است:

فیزیکی:

  • خستگی یا کم انرژی بودن، حتی در هنگام استراحت
  • بی قراری یا مشکل در تمرکز
  • مشکل در انجام فعالیت های روزانه
  • تغییر در اشتها یا الگوی خواب
  • درد یا دردهایی که دلیل واضحی ندارند

عاطفی و ذهنی:

  • غم و اندوه مداوم، اضطراب یا تحریک پذیری
  • از دست دادن علاقه به دوستان و فعالیت هایی که معمولاً از آنها لذت می برند
  • کناره گیری از دیگران و تنهایی
  • احساس بی ارزشی، ناامیدی یا گناه
  • ریسک هایی را که معمولاً نمی پذیرند
  • افکار خودآزاری یا خودکشی

تجربه یک یا چند مورد از این علائم به این معنی نیست که کودک تحت تاثیر افسردگی قرار گرفته است، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کودکتان کمک کنید تا با آن مقابله کند. اگر نگران فرزندتان هستید، دریغ نکنید که از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای راهنمایی بخواهید.

 

راه هایی برای کمک به فرزندتان برای مقابله

در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید برای حمایت از فرزندتان انجام دهید، اگر فکر می کنید ممکن است افسرده باشد:

  1. ببینید چه اتفاقی در حال رخ دادن است: از آنها بپرسید که چه احساسی دارند و صریحاً بدون قضاوت یا توصیه گوش دهید. از افرادی که به آنها اعتماد دارید و فرزندتان را می شناسند، مانند یک معلم مورد علاقه یا دوست صمیمی، بخواهید تا متوجه شوند که آیا متوجه چیزی شده اند که ممکن است آنها را نگران کند یا در واکنش آنها به چیزها تغییر کند. در طول تغییرات مهم زندگی مانند شروع یک مدرسه جدید یا بلوغ، به رفاه آنها توجه ویژه ای داشته باشید.
  2. وقت خود را با آنها بگذرانید: سعی کنید با صحبت کردن یا انجام فعالیت های متناسب با سن آنها محیطی پر از گرما، اطمینان و حمایت ایجاد کنید که آنها از آن لذت ببرند. به زندگی آن‌ها علاقه نشان دهید، مثلاً روزشان در مدرسه چگونه بوده یا چه چیزی را در دوستانشان بیشتر دوست دارند.
  3. عادات مثبت را تشویق کنید: فرزندتان را تشویق کنید تا کارهایی را انجام دهد که معمولاً از آنها لذت می برد، به عادت های منظم غذا خوردن و خوابیدن پایبند باشد و فعال بماند. فعالیت بدنی راه مهمی برای تقویت خلق و خوی آنهاست. موسیقی می‌تواند تأثیر زیادی بر خلق و خوی ما داشته باشد، بنابراین سعی کنید آهنگ‌هایی را با هم گوش دهید که به آن‌ها احساس مثبتی نسبت به زندگی بدهد.
  4. بگذارید خودشان را بیان کنند: بگذارید با شما صحبت کنند. با دقت به آنچه در مورد احساسشان می گویند گوش کنید. هرگز فرزندتان را برای اشتراک‌گذاری فشار ندهید، در عوض می‌توانید سایر اشکال بیان خلاق مانند نقاشی، کاردستی یا نوشتن افکار و تجربیات او را تشویق کنید. گزارش خلق و خوی می تواند به برخی از کودکان کمک کند تا با مشاهده چیزهایی که آنها را ناراحت یا ضعیف می کند، احساسات خود را آشکار کنند. آنها همچنین می توانند یادآور جنبه های مثبت زندگی خود و چیزهایی باشند که به آنها افتخار می کنند.
  5. از آنها در برابر محیط های استرس زا محافظت کنید: سعی کنید کودک خود را از موقعیت هایی که ممکن است استرس بیش از حد، بدرفتاری یا خشونت را تجربه کند، دور نگه دارید. و به یاد داشته باشید که رفتار و واکنش های سالم را به استرس های زندگی خود، از جمله تعیین مرزها و حفظ عادات مثبت مراقبت از خود، مدل کنید.

 

چه زمانی باید به دنبال کمک حرفه ای باشید

از آنجایی که افسردگی را تنها می توان توسط یک متخصص واجد شرایط تشخیص داد، مهم است که از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود کمک بگیرید که ممکن است کودک شما را به یک متخصص سلامت روان یا روانپزشک ارجاع دهد. اگر کارشناس سلامت روان فکر می‌کند که فرزند شما از درمان سود می‌برد، گزینه‌ها ممکن است شامل نوعی صحبت درمانی باشد – جایی که می‌آموزد چگونه افکار و احساسات خود را مدیریت کند، یا ترکیبی از درمان و دارو.

اگر کودک شما افکار آسیب رساندن به خود را دارد یا قبلاً به خود آسیب رسانده است، از خدمات اورژانس یا یک متخصص مراقبت های بهداشتی کمک بگیرید. اگر نگران هستید، تماس را به تعویق نیندازید.

افسردگی را می توان درمان کرد و هر چه زودتر با یک متخصص صحبت کنید، کودک شما زودتر احساس بهتری خواهد داشت.

#توسعه فردی

#رضا هوشمند

#کارگاه‌های مهارتی

#آداب گفت وگو

#ارتباط موثر

 

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× چهار = 16