اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, کارگاه مهارتی, کارگاه‌های مهارتی

چگونه باتیم سازی به توسعه فردی و اجتماعی برسیم؟

تیم سازی چیست؟

تیم سازی به فعالیت‌های مختلف انجام شده برای ایجاد انگیزه در اعضای تیم و افزایش عملکرد کلی تیم، اشاره دارد. فقط به عنوان یک مدیر و کارفرما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که تیم شما به تنهایی عملکرد خود را انجام دهد. یک عامل محرک همیشه در تیم سازی ضروری است.

همه ما انسان هستیم و قدرشناسی را دوست داریم. هر فردی که عملکرد فوق العاده‌ای دارد باید در ملأ عام تشویق شود و از او قدردانی شود. با این کار شادی و انگیزه به او می‌دهید که برای کارهای آینده حتی با انگیزه بیشتری عمل کند. اگر یکی از اعضای تیم ایده منحصر به فردی ارائه کرد، با او به گونه‌ای رفتار کنید که برای دفعات بعد نیز برای یاری رساندن به تیم آماده باشد. هرگز از هیچ یک از اعضای تیم به تندی انتقاد نکنید و در صورت عدم موفقیت طوری را با او رفتار نکنید که انگیزه خود را از دست بدهد.

تیم سازی عالی نیاز به مهارت و حضور ذهن زیاد دارد. معمولاً برخی از مدیران در مهارت‌های تیم سازی تخصص دارند و این ویژگی باعث می‌شود که در شرکت‌های بزرگ استخدام شوند.

مدیری که مسئولیت تیم سازی در سازمان را بر عهده دارد، باید نقاط قوت و ضعف اعضای تیم را دریابد و با توجه به این موارد، اعضا را در تیم‌های مختلف قرار دهند. او همچنین باید بر توسعه روابط بین فردی و به وجود آوردن اعتماد بین اعضای تیم تمرکز کند. مدیر باید ارتباط و تعامل بین اعضای تیم را تقویت کند و همچنین به روش‌های مختلف، استرس را کاهش دهد.

او باید اهداف و مقاصد سازمان را به روشنی برای اعضای تیم تعریف کند. همچنین، باید نقش هر یک از اعضای تیم را جهت هدایت آنها به سوی دستیابی به اهداف سازمانی مشخص کند.

فرایند تیم سازی

تیم سازی فرایندی نیست که یک بار انجام و تمام شود. این یک فرایند گام به گام است که هدف آن ایجاد تغییر مطلوب در سازمان است. تیم‌ها معمولاً برای یک کار یا پروژه خاص تشکیل می‌شوند و تیم سازی معمولا برای اهداف کوتاه مدت است.

مراحل مختلف تیم سازی به شرح زیر است:

نیاز برای تیم سازی را مشخص کنید

مدیر ابتدا باید نیاز تشکیل یک تیم برای انجام یک کار خاص را تجزیه و تحلیل کند. قبل از تشکیل تیم، باید هدف کار، مهارت‌های مورد نیاز برای کار و پیچیدگی آن را درک کنید.

 اهداف و مجموعه مهارت‌های مورد نیاز را مشخص کنید

در مرحله بعد، اهداف سازمانی و مهارت‌های مورد نیاز برای تحقق آن را تعیین می‌کنید.

 نقش‌ها را در تیم مشخص کنید

مدیر جنبه‌های مختلف کار از قبیل نحوه تعامل افراد با هم، نقش‌ها و مسئولیت‌های آنها، نقاط قوت و ضعف آنها و همچنین نحوه چیدمان تیم‌ها و قرار گرفتن افراد مناسب در تیم را بررسی می‌کند.

استراتژی تیم سازی را مشخص کنید

در این مرحله، مدیر باید چارچوب عملیاتی را به خوبی درک کند تا بتواند بهترین تیم سازی را انجام دهد. او باید خودش از اهداف، نقش‌ها، مسئولیت‌ها، مدت زمان انجام کار، در دسترس بودن منابع، آموزش، جمع آوری اطلاعات، نحوه بازخورد دادن و ایجاد اعتماد در تیم مطمئن باشد.

اعضای هر تیم را مشخص کنید

در این مرحله، افراد دور هم جمع می‌شوند تا با هم یک تیم را تشکیل دهند. هر یک از اعضا با وظایف و مسئولیت‌های خود در تیم آشنا می‌شوند.

قوانین را ایجاد و ابلاغ کنید

در مورد قوانین مربوط به گزارش اعضای تیم، برنامه‌ی جلسات و تصمیم گیری‌های داخل تیمی صحبت کنید و به نتیجه برسید. این اطمینان را برای اعضای تیم به وجود‌ آورید که برای ایجاد ارتباط باز و سالم در تیم، می‌توانند سؤالات و نظرهای خود را به راحتی به اشتراک بگذارند.

نقاط قوت افراد را پیدا کنید

برای به دست آوردن نقاط قوت افراد تیم، روش‌های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال شما قبل از هر کاری می‌توانید سراغ تست شخصیت شناسی MBTI بروید و به این نقاط قوت دست پیدا کنید. همچنین به اعضای تیم کمک کنید تا به نقاط ضعف و قوت یکدیگر آشنایی پیدا کنند و با این کار می‌توانید کار تیمی را کاربردی‌تر پیش ببرید.

عضوی از تیم باشید

در این مرحله، مدیر باید به عنوان یک عضو و نه به عنوان رئیس، با تیم و کار آنها درگیر شود. بروز اهمیت دادن به افراد تیم و رسیدگی به آنها، در تیم سازی ضروری است. اعضای تیم باید مدیر خود را به عنوان رهبر تیم، مربی و الگوی خود ببینند.

بر عملکردها نظارت کنید

گام بعدی بررسی بهره‌وری و عملکرد تیم است. این شامل کشف نقاط ضعف و دلایل آن می‌شود. این مرحله برای بهبود عملکرد و بهره‌وری تیم در دراز مدت ضروری است.

برای جلسات برنامه ریزی کنید

یکی از مهم‌ترین مراحل این است که هر از گاهی جلساتی هدفمند برای بحث در مورد عملکرد تیم، مشکلات مربوط به وظایف و بحث در مورد اقدامات آینده برگزار شود.

پایان کار تیم و منحل شدن آن

سرانجام، مدیر باید نتایج را ارزیابی کرده و به پاداش افراد تیم را پرداخت کند. سرانجام، تیم با تحقق هدفی که برای آن تشکیل شده بود منحل می‌شود.

#توسعه فردی

#رضا هوشمند

#کارگاه‌های مهارتی

#آداب گفت وگو

#ارتباط موثر

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ نُه = 14