اخبار دنیای نشر, اخبار فرهنگی، ادبی، هنری ایران, اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, مقالات مشق شب

ایکیگای چیست و چگونه می‌تواند زندگی من را تغییر دهد؟


ایکیگای چیست ؟ ممکن است این سئوالی باشد که هرگز از خود نپرسیده‌اید!

ایکیگای یک فلسفه باستانی ژاپنی است که شیوه زندگی مردم ژاپن را در بر گرفته است. برخی معتقدند این حتی دلیل شادی و طول عمر آن‌هاست. از ایکیگای به عنوان روشی برای کشف شغلی معنادار استفاده می‌کنند.

دانش آموزان در مقطع دوره اول دبیرستان و سال نهم مواجه با انتخاب رشته هستند و این انتخاب مهم اگر مبتنی بر آگاهی تخصص و مهارت صورت گیرد می‌تواند تامین کننده آینده، خوشبختی، موفقیت و آسایش نسل فردا شود.

یکی از مواردی که حتما باید در انتخاب‌های دانش آموزان در رشته و شغل دیده شود اینکه رشته و شغلم می‌تواند برای جامعه مفید باشد؟

می‌تواند حال خودم را هر صبح که از رختخواب بلند می‌شوم و آماده رفتن به سرکار می‌شوم خوب نگه دارد؟

و بسیاری پرسش دیگر که انتخاب ما باید پاسخگوی آن‌ها باشد.

یکی از مواردی که به ما وسعت تفکر و اندیشه می‌دهد مطالعه و گفت و گو در مورد ایکیگای است.


ایکیگای چیست ؟ 

ایکیگای یک فلسفه باستانی ژاپنی است که شیوه زندگی مردم ژاپن را در بر گرفته است. برخی معتقدند این حتی دلیل شادی و طول عمر آن‌هاست. از ایکیگای به عنوان روشی برای کشف شغلی معنادار استفاده می‌کنند.

در این مقاله، برای ایجاد فضای ذهنی بهتر برای دانش آموزان سال نهم در انتخاب رشته درمورد اهمیت و معنای ایکیگای صحبت می‌کنیم. همچنین درباره چگونگی پیدا کردن و پیاده‌سازی ایکیگای خود و مواردی که هنگام انجام کارهای درونی برای یافتن آن باید به آن توجه کنید، بحث خواهیم کرد.

معنای ایکیگای چیست ؟

Ikigai یک مفهوم ژاپنی است که به معنای “دلیل بودن شما” است. اما معنای کلمه‌های ایکیگای چیست ؟

“Iki” در ژاپنی به معنای “زندگی” است و “gai” به معنای ارزش است. ایکیگای شما هدف زندگی یا سعادت شماست. این چیزی است که شما را شاد می کند و به شما انگیزه می‌دهد که هر روز از رختخواب خارج شوید.

ذکر این نکته مهم است که فلسفه سنتی ژاپن بر یافتن سعادت شما متمرکز است، اما تفسیر غربی از ایکیگای به عنوان روشی برای یافتن شغل رویایی شما استفاده کرده است.

نسخه غربی ایکیگای می‌گوید که شما شغل رویایی خود را زمانی پیدا می‌کنید که حرفه شما شامل این چهار ویژگی باشد:

  • کارهایی که دوست دارید انجام بدهید و مورد علاقه شماست.
  • کارهایی که در آن استعداد دارید.
  • لیست کارهایی که می‌توانید از طریق آن‌ها کسب درآمد کنید.
  • چیزهایی که جامعه به آن‌ها احتیاج دارد.

هم پوشانی این چهار حوزه با هم ایکیگای هرکسی را نشان می‌دهد. و برای درک بهتر به نموادر زیر توجه کنید.

 

نقطه مرکزی نمودار که در آن هر چهار دایره با هم همپوشانی دارند، ایکیگای شما است.

چرا ایکیگای مهم است؟

ژاپن در رتبه دوم امید به زندگی در جهان قرار دارد و به طور میانگین زنان ۸۸.۰۹ سال و مردان ۸۱.۹۱ سال عمر کنند. درست است که رژیم غذایی در این مورد نقش دارد، اما بسیاری از مردم ژاپن معتقدند که ایکیگای نقش زیادی در طول عمر و داشتن زندگی شاد دارد.

جدای از زندگی طولانی‌تر و شادتر، دانستن ایکیگای خود می‌تواند به شما کمک کند:

  • سبک زندگی کاری ایده آل خود را طراحی کنید.
  • در محل کار روابط اجتماعی قوی ایجاد کنید.
  • یک تعادل سالم بین کار و زندگی ایجاد کنید.
  • رویاهای شغلی خود را دنبال کنید.
  • از کارت لذت ببرید.
  • با کاری که آرزوی انجامش را داشتید و کاری که دنیا به انجام آن نیاز دارد، هماهنگ می‌شوید.

چگونه ایکیگای خود را پیدا کنیم ؟

اول از همه یک کاغذ و قلم بردارید و چهار دایره به شکل زیر رسم کنید.

 

و حالا به چهار سوال زیر پاسخ دهید !

  1. در انجام چه کارهایی مهارت دارید؟ همان مهارت هایی که در انجام آن ها استعداد دارید. پاسخ های خود را در دایره سمت چپ (سبز رنگ) ثبت کنید.
  2. چه چیز‌ها و یا چه کار هایی را دوست دارید انجام بدهید؟ پاسخ های خود را در دایره بالایی ( نارنجی رنگ) ثبت کنید.
  3. دنیا به چه چیزهایی احتیاج دارد؟ ۱۰ سال و ۱۰۰ سال آینده را تصور کنید – آیا کار شما همچنان ارزشمند خواهد بود؟ آیا کار مد نظر شما باعث حل یک مشکل اجتماعی، اقتصادی یا زیست محیطی می شود؟ پاسخ های خود را در دایره سمت راست (صورتی رنگ) ثبت کنید.
  4. از چه کارهایی می توانم کسب درآمد کنم؟ آیا افراد دیگری برای همان کاری که شما انجام می‌دهید دستمزد دریافت می کنند؟ آیا سطح رقابت سالمی برای کار شما وجود دارد؟ پاسخ های خود را در دایره پایین (آبی رنگ) ثبت کنید.

و حالا وجه اشتراک این چهار حوزه میشود ایکیگای شما! یعنی همان دلیلی که برای آن باید تلاش کنید و راه سعادت شماست .

پیدا کردن ایکیگای خود به این معنی نیست که شما همه جنبه های حرفه خود را دوست خواهید داشت. بلکه به این معناست که شما حاضرید حتی قسمت های نه چندان عالی را بپذیرید. این به این دلیل است که شغل شما با آنچه دوست دارید، چیزی که برای آن پول می گیرید و آنچه دنیا به آن نیاز دارد، همسو است.

توجه: در راه کشف اینکه ایکیگای چیست برای هرکس شک، ترس یا افکار منفی طبیعی است. مواجهه با آینده شما می تواند مانند یک چالش سنگین به نظر برسد. راه حل این است که به تردیدها و ترس های خود معنا و مفهومی نسبت ندهید. شما قوی تر و سازگارتر از آن چیزی هستید که فکر می کنید.

راه حل های ثابت قدم ماندن در ایکیگای خود چیست ؟

هنگامی که ایکیگای خود را پیدا می‌کنید با انجام کارهای زیر در راه موفقیت ثابت قدم می‌مانید.

  1. برای خود اهداف کوچک مشخص کنید‌: هنگامی که اهداف سالانه خود را یادداشت کردید، اهداف کوچک ماهانه ایجاد کنید تا به شما در رسیدن به آنها کمک کند. نکته کلیدی این است که تا زمانی که به هدف بلندمدت خود برسید، قدم های موثری بردارید. و وقتی به اهداف کوتاه مدت خود می‌رسید احساس رضایت و موفقیت می‌کنید.

  2. برنامه ریزی کنید‌: اکنون که فهرستی از اهداف بلند مدت و اهداف کوتاه مدت دارید، آنها را با استفاده از نمودار، تقویم یا دفترچه یادداشت سازماندهی کنید. با برنامه ریزی کردن احساس قوی بودن و منطم بودن می‌کنید و همین انگیزه‌ای می‌شود برای رسیدن به اهداف‌تان.

  3. از مشاوران و مربیان و افراد موفق کمک بگیرید.

  4. آزمایش کردن و کسب تجربه‌: اکنون که برنامه رسمی خود را آماده کرده اید، وقت آن است که آن را آزمایش کنید. آیا به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود می‌رسید؟ آیا چیزی شما را آزار می دهد؟ از اشتباهات خود درس بگیرید و با موفقیت‌هایتان به مرحله بعدی اهداف خود فکر کنید.

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

1 فکر در مورد “ ایکیگای چیست و چگونه می‌تواند زندگی من را تغییر دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه − = 0