اخبار دنیای نشر, اخبار فرهنگی، ادبی، هنری ایران, اخبار فرهنگی، ادبی، هنری جهان, اخبار مشق شب, گوناگون, مقالات مشق شب

جایزه ادبیات غیر داستانی زنان از سال ۲۰۲۴ اهدا می‌شود.


برای آثار انگلیسی زبان انجام می‌شود؛

اهدای جایزه ادبیات غیرداستانی زنان از سال 2024

بنیاد جایزه ادبیات داستانی زنان اعلام کرد با توجه به اینکه آثار نویسندگان زن در مقایسه با آثار مردان، شانس کمتری برای نقد و بررسی یا برنده شدن دارند، قصد دارد نخستین جایزه ادبیات غیرداستانی زنان را در سال 2024 راه‌اندازی کند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی مشق شب و به نقل از خانه کتاب ایران (ایبنا)جایزه ادبی جدید با عنوان «جایزه ادبیات غیرداستانی زنان»، سالانه اعطا می‌شود و برای همه نویسندگان زن از سراسر جهان که آثارشان در بریتانیا منتشر می‌شود و به زبان انگلیسی می‌نویسند، آزاد خواهد بود. برنده این جایزه 30 هزار پوند و تندیسی با عنوان «شارلوت» دریافت می‌کند. این تندیس از سوی موسسه خیریه شارلوت آیتکن اهدا می‌شود که به وسیله فعال فرهنگی پیشین، آیتکن، به یاد دختر فقیدش، راه‌اندازی شده است.
کیت موس، نویسنده و بنیانگذار جایزه ادبیات داستانی زنان، گفت: جایزه ادبیات غیرداستانی زنان به خاطر دور کردن توجه از نویسندگان برجسته مرد نیست، بلکه آوردن زنان در کنار آنان است.او افزود: امیدواریم با این کار، همه کسانی که آثار برجسته خلق می‌کنند، در کانون توجه قرار گیرند و خوانندگان بتوانند از میان آن‌ها انتخاب کنند. در حال حاضر، تعداد زیادی آثار غیرداستانی شگفت‌انگیز به وسیله زنان نوشته می‌شود که اصلا مورد توجه قرار نمی‌گیرند و خوانندگان این آثار را از دست می‌دهند.بنیاد جایزه ادبیات داستانی زنان قصد دارد جایزه جدید را برای نخستین بار در سال 2024 اعطا کند و در حال حاضر به دنبال حامی مالی است.
تحقیقات انجام شده به وسیله بنیاد جایزه ادبیات داستانی زنان نشان می‌دهد که 26.5 درصد از نقدهای مربوط به آثار غیرداستانی در روزنامه‌های سراسری، مربوط به آثار نویسندگان زن بوده است، این در حالی است که در 10 سال گذشته، 35.5 درصد از کتاب‌هایی که یکی از هفت جایزه بریتانیا را در زمینه آثار غیرداستانی دریافت کرده‌اند، زنان نوشته‌اند. در سال 2022 این جایزه برای کتاب «دگرگونی‌های جان دان» به کاترین راندل رسید.دیگر جوایز مهم غیرداستانی انگلستان عبارتند از جایزه اورول برای آثار سیاسی، جایزه تاریخ ولفسون، جوایز جیمز کراپر وین رایت برای آثار با موضوع طبیعت و حفاظت از محیط زیست، و همچنین جایزه کاستا برای بهترین زندگینامه که مانند جوایز کتاب کاستا، در سال 2022 لغو شد.جایزه جدید ادبیات غیرداستانی زنان از سوی زنان نویسنده‌ای مانند کیت ویلیامز، آفوا هیرش، آنیتا آناند، هالی روبن‌هولد و مری آن سیگارت و نیز بنیاد شارلوت آیتکن حمایت می‌شود.این جایزه شامل همه آثار غیرداستانی از تاریخ گرفته تا خاطرات، موسیقی، محیط زیست، علم، فلسفه و زندگی‌نامه خواهد بود. هیات داوران این جایزه نیز مانند جایزه ادبیات داستانی زنان، از پنج نفر تشکیل خواهد شد.جایزه ادبیات داستانی زنان در سال 1996 و در واکنش به جای خالی زنان در فهرست نهایی جوایز ادبی بزرگ، راه‌اندازی شد. این جایزه در سال 2022 برای «کتاب فرم و پوچی» به راث اوزکی رسید.
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 × یک =