اخبار کارگاه های مهارت زندگی, اخبار مشق شب, کارگاه مهارتی, کارگاه‌های مهارتی

چرا خودآگاهی دارای اهمیت است؟

  • مزایای خودآگاهی

  1. درک بهتری از آنچه می‌خواهید و یا نیاز دارید به وجود می‌آورد.
  2. باعث می‌شود به شناخت صحیحی از خود واقعی‌مان برسیم و خودمان را بپذیریم.
  3. شانس به دست آوردن آنچه می‌خواهید را افزایش می‌دهد.
  4. قدرت تصمیم‌ گیری را بهبود می‌بخشد.
  5. کمک می‌کند تا احساسات خود را مدیریت کنید و با مدیریت احساسات روابط کاری و شخصی خود را تقویت کنید.
  6. منجر به واکنش‌های سالم‌تر به عوامل خارجی می‌شود.
  7. میزان بهره‌وری و موفقیت را افزایش می‌دهد.
  8. می‌تواند توانایی شما را برای ایجاد تغییرات مثبت افزایش دهد.
  9. می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس کمک کند و خودکنترلی و خلاقیت را تقویت کند.
  10. با تشخیص اینکه چه کارهایی را به خوبی انجام می‌دهید و چه چیزی را باید بهبود دهید، به بهبود مهارت‌ها کمک می‌کند.
  11. با شناسایی احساسات و کاهش وظایفی که از آن‌ها لذت نمی‌برید، استرس را کاهش می‌دهد و شما را خوشحال‌تر می‌کند.
  12. ما را از فرضیات و تعصبات‌مان رها می‌کند.
  13. خود آرمانی‌مان را بشناسیم، هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت زندگی‌مان را به درستی تعیین و برای رسیدن به آنها تلاش کنیم.
  14. پرسش‌های فلسفی و چرایی‌های زندگی را از منظر خود پاسخ دهیم و روند زندگی را در راستای ارزش‌هایمان پیش ببریم.
  15. افزایش توانایی مدیریت هیجانات. اولین دستاورد تقویت مهارت خودآگاهی شناخت و مدیریت هیجانات اعم از خشم، غم، استرس و… است.
  16. افزایش توانایی شناخت هیجانات در لحظه. کسب مهارت خودآگاهی به شما کمک می‌کند که از سردرگمی یا دست و پنجه نرم کردن با هیجاناتی که آنها را نمی‌شناسید، نجات پیدا کنید. به شما کمک می‌کند که در لحظه بفهمید دقیقا چه حال و چه هیجاناتی دارید، این هیجان از کجا می‌آید و چه تاثیری بر زندگی شما دارد.
  17. داشتن ارزیابی صحیح از خود. مهارت خودآگاهی به شما کمک می‌کند که نقاط قوت، نقاط ضعف و خود واقعی‌تان را بشناسید و خطا‌های شناختی شما را از خود کاهش می‌دهد.
  18. شناخت سبک‌های ارتباطی. شناخت سبک‌های ارتباطی‌تان به شما اطلاعات مفید و موثری از روابط‌تان می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا بتوانید با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید.
  19. افزایش اعتماد به نفس. کسب مهارت خودآگاهی، اعتماد به نفس سالم را در شما تقویت می‌کند.
  20. ترمیم عزت نفس. در پروسه تقویت مهارت خودآگاهی، عزت نفس شما نیز ترمیم می‌شود.
  21. افزایش قاطعیت. قاطعیت یکی دیگر از مهمترین دستاورد‌های کسب مهارت خودآگاهی است.
  22. مدیریت خشم. زمانی که بر هیجانات خود آگاه می‌شوید، مدیریت خشم برایتان آسان‌تر می‌شود.
  23. مدیریت استرس. خودآگاهی به شما کمک می‌کند که منابع و عوامل استرس را در خود شناسایی کرده و آنها را مدیریت کنید.
  24. افزایش توانایی کنترل رفتار. اساس و پایه کنترل رفتار، تقویت خودآگاهی است. شما تا زمانی که جزئیات رفتاری خود را نمی‌دانید، قادر به مهار رفتار‌های خود نخواهید بود، مگر اینکه این کار را با خودخوری و سرکوب انجام دهید.
  25. یافتن معنای جدید برای زندگی. کسب مهارت خودآگاهی باعث می‌شود که معنا و روش‌های جدیدی را در زندگی پیدا کنید.
  26. افزایش سلامتی. آگاهی بر خود، مدیریت هیجانات، کنترل رفتار‌های مخرب و تغییر سبک زندگی باعث افزایش سطح سلامتی در شما می‌شود.
  27. تغییر و تعدیل ترشح هورمون‌ها.
  28.  افزایش روحیه شادی و نشاط.
  29.  هدفمندی در زندگی و…
  30. ابراز همدلی بیش‌تر با دیگران

ابراز همدلی بیش‌تر با دیگران از مهم‌ترین مزایای خودآگاهی است. اگر مهارت همدلی بیش‌تری داشته‌باشید، می‌توانید روابط بهتری را برقرار کنید. همه‌ی ما یک نیاز جهانی داریم و آن درک شدن و تأیید شدن احساساتمان است. این موضوع هنگامی‌که غمگین هستیم و نمی‌توانیم به دیدگاه دیگران یا توضیحات منطقی‌تر گوش دهیم، تشدید می‌شود.

  1. . بهبود مهارت گوش دادن

گوش دادن فعال مهارتی است که روزبه‌روز کم‌یاب‌تر می‌شود. خبر خوب این است که وقتی شروع به گوش دادن فعال می‌کنید، تأثیرات بسیار مثبتی ایجاد می‌شود. این نشان‌دهنده‌ی اهمیت خودآگاهی است، زیرا به شما امکان می‌دهد که روابطی درست و مطمئن برقرار کنید. مهارت گوش دادن از ویژگی‌های خودآگاهی و هم‌چنین از مزایای آن است.

  1. بهبود مهارت تفکر انتقادی

برای کسب خودآگاهی باید به طور صادقانه درمورد خود و اقداماتتان فکر کنید. باید احساساتتان را تجزیه‌وتحلیل کنید و از جایگاه بالاتری به خودتان نگاه کنید تا به یک تصویر عینی از خودتان برسید. همه‌ی این تمرینات مهارت تفکر انتقادی شما را بهبود می‌بخشند و می‌توانید آن‌ها را در بسیاری از زمینه‌های دیگر زندگی خود نیز اِعمال کنید.

33.بهبود روند تصمیم‌گیری

وقتی می‌دانید که چگونه باید با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید، خود را می‌شناسید، زمانی را به گوش دادن به دیگران اختصاص می‌دهید و مهارت تفکر انتقادی خود را بهبود می‌بخشید، روند تصمیم‌گیری شما نیز بهبود می‌یابد. این یکی از بزرگ‌ترین مزایای خودآگاهی است. وقتی تصمیمات بهتری بگیرید، زندگی بهتری نیز خواهید داشت.

  1. بهبود توانایی‌های رهبری

آیا شخصی وجود دارد که نخواهد رئیسی داشته‌باشد که تصمیمات درستی می‌گیرد، به کارمندانش گوش می‌دهد، مهارت تفکر انتقادی بسیار خوبی دارد و برای هر مشکلی راه‌حلی مناسب پیدا می‌کند؟ این‌ها همه از مزایای خودآگاهی است که توانایی‌های رهبری را نیز تقویت می‌کند. این ویژگی‌ها فرد را به رهبری تبدیل می‌کند که همه می‌خواهند از او پیروی کنند و با ایشان کار کنند.

35.تقویت خودکنترلی

خودآگاهی بیش‌تر شامل این است که بتوانید احساسات خود را نام ببرید، اما لزوما در برابر آن‌ها واکنش نشان ندهید. باید بیاموزید که خود را از آن‌ها جدا کنید. خود کنترلی منجر به این می‌شود که بتوانید به واکنش‌های اولیه خود فکر کنید؛ در نتیجه، به‌جای این‌که وقتی عصبانی می‌شوید، عکس‌العمل نشان دهید، می‌توانید خود را کنترل کنید و پاسخ مناسبی بدهید.

  1. افزایش خلاقیت

شاید افزایش خلاقیت را به عنوان مزیتی برای خودآگاهی در محل کار تصور نکنید، اما می‌تواند چنین باشد. مسلما مشکلاتی پیش خواهد آمد که به راه‌حل‌های خلاقانه نیاز دارند. این از مزایای شخصی خودآگاهی است، زیرا رضایت شخصی شما را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال: هنگامی‌که سرگرمی خلاقی را تمرین می‌کنید، احساس می‌کنید که در حال پیدایش نتیجه‌ای باکیفیت هستید.

  1. افزایش توانایی تغییر عادات

هنگامی‌ که مهارت و توانایی لازم را برای تجزیه‌ و تحلیل تأثیرات کاری که انجام می‌دهید، داشته باشید، توانایی شما در تغییر عادت‌هایتان افزایش می‌یابد. این امر به دانستن دلیل کاری که انجام می‌دهید، برمی‌گردد. اگر یک دلیل اساسی برای تغییر کردن داشته‌باشید، اِعمال آن تغییر بسیار آسان‌تر خواهد بود.

  1. افزایش عزت‌نفس

افزایش عزت نفس یکی دیگر از مزایای خودآگاهی است. عزت‌نفس محصول اعتمادبه‌نفس است و خودآگاهی را تولید می‌کند. هنگامی‌که خودتان را بشناسید و با نقاط قوت و ضعف خود کنار آمده‌باشید، هرگز خودتان را ارزان نمی‌فروشید. ذهنیت رشد و پیشرفت خواهید داشت و خواهید دانست که شکست گامی برای رسیدن به موفقیت است.

39. داشتن دیدگاه بهتر

هنگامی‌ که زمانی را به تجزیه‌وتحلیل جوانب مختلف یک مسئله اختصاص می‌دهید، با استفاده از مهارت تفکر انتقادی و خلاقیت خود به راه‌حلی بهتر دست پیدا می‌کنید و نظرات دیگران را نیز در نظر می‌گیرید، زیرا همدلی و گوش دادن فعال را تمرین می‌کنید؛ در نتیجه، دیدگاه بهتری خواهید داشت، زیرا اطلاعات گسترده‌ای را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده‌اید و به خودتان و تیمتان اعتماد دارید. این یک مزیت بزرگ خودآگاهی برای شما و اطرافیانتان است.

  1. شناسایی احساسات

خود احساسات، خود را شناسایی کنید ، از آن ها آگاه شده و این احساسات را کنترل کنید . ناتوانی در کنترل احساسات می تواند به بزهکاری ، اعتیاد ، خشونت ، درگیری با دیگران ، بدرفتاری و خشونت با دیگران و به خصوص با کودکان و نوجوانان بیانجامد .

  1. آگاهی بر نقاط ضعف و قوت

بر نقاط ضعف و نقاط قوت خود آگاه شده و با تکیه بر نقاط قوت ، نقاط ضعف خود را کاهش دهید . آگاهی از نقاط ضعف باعث می‌شود که فرد با استفاده از این آگاهی بتواند تسلط بیشتری بر خود داشته باشد .

  1. آگاهی بر نیازها

از نیازهای خود آگاه شوید و از مسیرهای سالم به رفع نیاز های خود بپردازید . با شناخت نیاز های خود می توانید راه و روش بهتری برای مقابله با نیازهای خود بیابید .

  1. تعیین اهداف واقع بینانه

اهداف واقعه بینانه‌ای برای زندگی خود تعیین کنید . به این ترتیب از دنبال کردن اهداف بسیار ایده آل ، تخیلی و کمال گرایانه دوری گزینید . تنظیم اهداف غیر واقع بینانه باعث بزهکاری ، ناکامی ، خشم و خشونت ، خودکشی ، بی بند و باری و نظایر آن می شود .

  1. آگاهی از ملاک های ارزشمندی خود

بتوانید از ملاک های ارزشمندی خویش آگاه شده و ارزش خود را در زندگی بیابید . به این ترتیب ، از دنبال کردن ارزش های کاذب خودداری کرده و به رضایت و آرامش بیشتری زندگی خود را طی کنید .

  1. هویت یابی

فرایند هویت یابی خود را به طور سالمی به انجام برسانید . دست یابی و کسب یک هویت سالم باعث می شود زندگی بزرگسالی بر پایه‌های قوی و محکمی بنا شود.

 خودآگاهی بر شناخت و مدیریت احساسات متمرکز است.

در واقع، خودآگاهی به معنای شناخت وضعیت عاطفی خود در هر مقطع زمانی است.

#آداب و معاشرت

#ارتباط موثر

#مهارت زندگی

#مهارت ارتباطی

#کارگاه‌های مهارتی

#توسعه فردی

#ارتباط فردی

#کارگاه مهارتی

#آداب گفت و گو

#رضا هوشمند

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو × 1 =