گوناگون, مقالات مشق شب

به رمان‌های فلسفی علاقه‌مندید؟

اگر به فلسفه یا دقیق‌تر بگوییم به رمان فلسفی علاقه‌مند هستید، حتماً نام این نویسنده و احتمالاً کتاب دنیای سوفی را شنیده‌‌اید، احتمالاً آثاری از او را هم تجربه کرده باشید.
از “دنیای سوفی” دختر پانزده ساله‌ای که ناگهان در مسیر فهم چیستی و چگونگی جهان قرار می‌گیرد و این قبیل پرسش‌ها سرآغاز دانستن فلسفه است تا سفر هانس و پدرش به جست‌وجوی مادر هانس در “راز فال ورق” که در واقع سفری به درون فلسفه است و پی بردن به رازهایی عمیق که نه فقط در زندگی شخصیت‌های رمان بلکه در زندگی همه‌ی انسان‌ها مطرح است و یا “دختر پرتقال” که پسری پانزده ساله در طول رمان نامه‌ی طولانی‌ای از پدر مرده‌اش را می‌خواند و با خواندن آن به مسائلی عمیق پی می‌برد که باعث می‌شود دید نویی به زندگی پیدا کند.

چگونه کتابم را منتشر کنم؟/ فرآیند چاپ و انتشار کتاب از آغاز تا انتشار

“دختر رهبر سیرک” هم با همان مضمون فلسفی درباره‌ی دختری است که از خاطراتش می‌گوید، این دختر رویای پول درآوردن دارد.
یوستین گوردر، نویسنده‌ی نروژی، همواره مخالفان و موافقان بسیار زیادی داشته، عده‌ای مفاهیم رمان‌هایش را تقلیل و به ابتذال کشاندن فلسفه می‌دانند و عده‌ای هم کارش را ارج می‌نهند چون مفاهیم پیچیده‌ی فلسفی را به زبانی ساده و همه‌فهم بیان می‌کند و درک و خواندن فلسفه را آسان می‌سازد.
گوردر خود فلسفه و ادبیات خوانده است و همیشه دنبال راهی بوده که بتواند به راحت‌ترین شکل ممکن مفاهیم فلسفی را به شاگردان جوانش آموزش دهد.
احتمالاً در رمان دنیای سوفی به این نتیجه رسیده که کارش را ادامه داده است.
درون‌مایه‌‌ی داستان‌ها فلسفی است و مفاهیم عمیق و بنیادین زندگی مطرح می‌شود با سبک و سیاقی فانتزی. در رمان‌های گوردر صحنه‌ها شخصیت‌ها و حتی دیالوگ‌های یکسان می‌توان یافت؛ چرا که بنیاد همه براساس دانش فلسفه شکل گرفته است.

چگونه کتابم را منتشر کنم؟/ فرآیند چاپ و انتشار کتاب از آغاز تا انتشار

بازگشت بە لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 6 = یازده